Recension: Sunset Overdrive

Insomniac Games är ett företag med en minst sagt bred meritlista som utvecklat spel i en rad olika genrer. Temat som knyter nästintill alla deras skapelser samman är dock att samtliga titlar innehåller en rad helt vansinniga vapen som är lika orealistiska som de är kul att använda och detta kan appliceras på både Resistance, Ratchet & Clank och nu senast det rent mästerliga Fuse.

Sunset Overdrive - 3
Deras senaste projekt som följer samma trend är Sunset Overdrive, en helt vansinnig blandning av olika genrer där du som spelare har möjligheten att skapa din egen karaktär och leva rövare i en sandlådevärld utan dess like. Man behöver inte spela många minuter för att se att spelet verkligen lyser Insomniac Games över hela produktionen och titeln är studions mest galna projekt hittills med horder av monster och färger som nästintill sticker i ögonen på mig som spelare i positiv bemärkelse.

Karaktärsskapandet är en mycket viktig beståndsdel i Sunset Overdrive och ett verkligt föredöme för andra spel då du inte bara kan välja kön utan även utseende samt att du har tillgång till hundratals olika klädesplagg varpå du ständigt låser upp nya. Om du inte skulle vara helt nöjd med din karaktärs utseende eller kön(!) går detta ändra omedelbart inuti spelet utan komplikationer och karaktärsskapandet har jag ärligt talat ägnat timmar åt att pilla med då det är så tillfredsställande.

Själva premissen i spelet är som sådan att företaget FizzCo har tillverkat en ny energidryck vid namn OverCharge Delirium XT som har fruktansvärda biverkningar. Det visar sig att företaget inte testat produkten ordentligt utan mer eller mindre alla i staden dricker läsken och blir förvandlade till blodtörstiga mutanter. Din huvudkaraktär arbetar som lokalvårdare på den stora releasefest där drycken lanseras och är således den enda som inte tar en klunk med få undantag och det blir alltså din uppgift att rensa upp i staden och avslöja FizzCos ondska för resten av världen. Låter det helt tokigt? Det är det också. Saint’s Row-serien framstår nästintill som seriös jämfört med Sunset Overdrive och handlingen är kanske den tokigaste jag upplevt i ett spel.

Med dig under denna apokalyps finns också en rad sidokaraktärer som ger dig uppdrag och dessa är helt underbara. Bondläppen Buck som sitter i sitt torn och svär med sydstatsdialekt är helt klart favoriten och även om han briljerar mest har samtliga karaktärer mycket välskriven dialog som har både en och flera referenser till populärkultur. Ett av spelets mest underhållande sidouppdrag är exempelvis en gigantisk hyllning till Breaking Bad där uppdragsgivaren Jess är en rabiat hembrännare som vill sprida sin blåa Vodka på marknaden. Humorn är för det mesta klockren när den inte gränsar till pubertal och jag fann mig själv sitta och skratta ett flertal gånger under mina spelsessioner.

Sunset Overdrive - 2
Vapnen är som sagt en väldigt stor del av Sunset Overdrive och dessa sträcker sig från ett hagelgevär med tillhörande pungkulor till ett maskingevär som skjuter CD-skivor och en gigantisk bössa vid namn ”The Dude” som avfyrar bowlingklot. Den som gillar The Big Lebowski lär säkerligen uppskatta det sistnämnda och det var även ett av mina personliga favoritvapen i spelet. Själva vapendesignen verkar ha varit en stor ledstjärna under hela utvecklingsperioden men den här gången har Insomniac Games verkligen överträffat mina förväntningar då samtliga bössor i arsenalen känns både varierande och kul att använda.

Genom att utföra mer avancerade rörelser och döda dina fiender på kreativa sätt ökar den så kallade ”Style”-mätaren som ger dig olika bonusar i form av högre skada med mera som utdelas och genom att spela snyggt blir du alltså en mördarmaskin att räkna med. Att hålla sig på marken under striderna är förenat med livsfara då du snabbt blir överrumplad av horder med muterade och själva tricket är därmed att hålla sig i luften och ”grinda” på elledningar och annat och detta hjälper också till att bygga mätare samtidigt som det är enormt tillfredsställande. Det är få spel jag känner mig riktigt cool när jag spelar men Sunset Overdrive är verkligen ett av dessa då det har så pass mycket attityd att det räcker och blir över.

Själva flerspelarläget har jag dessvärre ej haft chansen att testa då det ej fanns några spelare vid tidpunkten då denna recension skrevs. Intryck från denna del får ni alltså vänta på tills spelet har släppts och vi kunnat testa detta grundligt.

Sunset Overdrive - 1
Den största invändningen jag har mot Sunset Overdrive är soundtracket som väldigt snabbt blir enformigt. Att bygga hela låtlistan enbart på punkrock är för mig helt oförståeligt då detta är en så pass snäv genre att den knappast passar alla. Älskar man genren lär man älska soundtracket men för egen del blir det mest tjatigt i längden och den rebelliska tonårsinramningen i spelet skadar snarare mer än vad den gör nytta men det kan jag ha överseende med då resten är så fenomenalt.

Sunset Overdrive är inte bara en alldeles utmärkt exklusiv titel till Xbox One, det är även ett av de bästa spel Insomniac Games någonsin spottat ur sig och det säger inte lite. Utvecklarna har sagt i intervjuer att detta är spelet de alltid har velat göra, det stämmer. Sunset Overdrive är också spelet jag alltid har velat spela.

Karaktärsskapandet är fantastiskt
Underbar vapenarsenal
Varierade uppdrag