Recension: Defense Grid 2

Tower Defense-genren har varit extremt populär under flera år nu och många av titlarna på marknaden försöker sig på olika gimmicks för att sticka ut från mängden. In på banan kommer Defense Grid 2 och frågan är om det kan erbjuda en upplevelse utöver det vanliga?

DG2 1Defense Grid 2 verkar inledningsvis inte vara någon revolution när det gäller Tower Defense. Kampanjen innehåller drygt 20 uppdrag plus ett par flerspelarlägen både för tävlande och samarbete. Handlingen som presenteras är allt annat än intressant och designen känns ganska generisk.

Men jag upptäcker snart att det är något visst med Defense Grid 2, något som är svårt att sätta fingret på. Jag kommer snabbt igång och kan bygga mina olika torn och uppgraderar dessa som om jag inte har gjort något annat. Defense Grid 2 är ett spel som lever på de små förbättringarna. Det finns till exempel möjlighet att få tiden att gå snabbare vilket leder till att jag slipper genomlida långsamma fiender som jag vet aldrig kommer att hinna nå sina mål.

DG2 2De relativt öppna kartorna öppnar också upp för strategiska möjligheter och inför varje kapitel finns det flera olika sätt att modifiera upplägget för att hålla spelet fräscht och intressant. Att välja att börja med mindre resurser kan till exempel leda till högre poäng och en större utmaning. Inte för att det egentligen behövs, då Defense Grid efter ett par uppdrag blir riktigt svårt.

Det känns aldrig orättvist eller som att spelet fuskar, men det gäller minst sagt att hålla tungan rätt i mun när det utomjordiska hotet börjar närma sig min Kärna, som de är ute efter att stjäla. Som tur är låser jag upp nya färdigheter allteftersom jag spelar vilket gör att utmaningen hela tiden känns hanterbar. Balansen mellan de olika tornen jag kan bygga känns för det mesta riktigt bra och alla har olika för- och nackdelar som kompletterar varandra på ett ypperligt sätt.

DG2 3Spelets menyer är dock ganska klumpiga och onödigt krångliga att navigera, vilket är tråkigt när resten av spelet känns så finslipat.

Detta till trots är Defense Grid 2 ett värdigt tillskott hos alla fans av Tower Defense. Det kanske inte revolutionerar konceptet, men det behövs inte alltid. Ibland räcker det med att finputsa det som redan finns där.

Djupa strategiska möjligheter
Varierade torn att bygga
Underhållande flerspelarläge