Recension: Disney Infinity 2.0

När Disney Infinity släpptes förra året var det många som avvisade det som en Skylanders-kopia på grund av de fysiska figurer som kan användas i spelet. Det visade sig dock snabbt att Disney Infinity går en helt annan väg än Activisions RPG-doftande äventyr. Fokus delades mellan traditionella kampanjer och Toy Box-läget, där spelare har friheten att skapa sina egna äventyr och upplevelser.

Disney Infinity 2.0 2Disney Infinity sålde väldigt bra och om vi spolar fram tiden ett år är uppföljaren här. Denna gång har Disney valt att lägga majoriteten av krutet på en mer sammanvävd handling och fokus ligger på Marvels superhjältar, som sedan ett par år tillbaka tillhör Disneys stall av licenser. Resultatet är ett spel som förbättrar många delar av originalet men samtidigt står stilla på flera andra punkter.

En stor skillnad mellan de två versionerna av Disney Infinity är att 2.0-utgåvan endast innehåller en kampanj, eller Play Set, som det kallas. I föregångaren fick vi uppleva äventyr med Jack Sparrow, The Incredibles och monstren från Monsters University. Denna gång är det Marvel som gäller för hela slanten, på gott och ont. Fördelen är att vi får en tydligare handling än i föregångaren, nackdelen är att det snabbt blir väldigt repetitivt.

Disney Infinity 2.0 4I kampanjen har Loki slagit sig ihop med MODOK och släppt lös en armé av Frost Giants i New York. Det är då upp till The Avengers att slå tillbaka hotet och rädda dagen. Spelets startpaket levereras med Iron Man, Thor och Black Widow, Captain America, Hawkeye, Nick Fury och Hulk finns tillgängliga att köpa separat. Kampanjen sträcker sig över en handfull timmar men blir snabbt långtråkig. Inte ens Samuel L. Jackson som repriserar rollen som Nick Fury kan rädda kampanjen från att kännas som en petitess.

En positiv nyhet är att karaktärerna nu begåvats med ett utvecklingsträd som låter mig välja vilka egenskaper jag vill uppgradera hos mina hjältar. Jag kan välja att låta Thor flyga snabbare än vanligt eller ge Black Widow lite extra krut bakom sina sparkar. Detta är ett välkommet tillskott som gör att det faktiskt känns lönt att låta ens karaktärer stiga i rank.

Disney Infinity 2.0 3

New York känns också extremt identitetslös och blek, med på tok för mycket grått för att skapa en känsla av utforskarlust. Detta trots att kartan är fylld av samlarföremål och andra hemligheter. Nej, Play Set-delen har verkligen inte förbättrats sedan föregångaren. (Under denna recension har vi endast haft tillgång till Avengers Play Setet och dess medföljande figurer. Ytterligare två Play Sets baserade på Spider-Man och Guardians of the Galaxy finns tillgängliga.)

Som tur är finns Toy Box-läget och det är återigen här som Disney Infinity verkligen får chansen att skilja sig från mängden. I föregångaren var det lite väl krångligt att skapa världar precis som jag ville men i Disney Infinity 2.0 har detta förbättrats på flera punkter. Det finns en funktion som hjälper till att fylla världen och assisterar mig när jag vill skapa något nytt, det finns mängder av nya leksaker och andra föremål att bygga med och alla karaktärer från det första Disney Infinity fungerar i det nya spelet.

Disney Infinity 2.0 1I Toy Box-läget är det verkligen bara fantasin som sätter gränser och det är enklare än någonsin att skapa fantastiska världar. Att det sedan går smidigt att ladda ned andra spelares världar gör att jag snabbt har tillgång till mer material än jag någonsin kan hinna gå igenom. En lång rad karaktärer som endast är spelbara i Toy Box-läget har redan släppts eller är på väg ut i butiker och jag ser fram emot att låta Kalle Anka och Aladdin springa omkring tillsammans med Hulk eller systrarna från Frozen.

Disney Infinity 2.0 är ett spel som blir vad du gör det till. Om du endast vill åt kampanjen med Marvels superhjältar kommer du att bli rejält besviken. Om du däremot vill släppa loss din fantasi och kreativitet som du gjorde när du var liten är Disney Infinity 2.0 något att titta närmare på. Spelet har fortfarande en bit att gå för att levera det kompletta paketet med en bra kampanj i kombination med Toy Box-läget. Men det är ytterligare ett steg i rätt riktning.

Toy Box-läget är fantastiskt
De fysiska figurerna är trevliga samlarobjekt
Samuel L. Jackson!