RECENSION: DESTINY: THE TAKEN KING – LEGENDARY EDITION

Mörkret har lagt sig för tillfället, men det är ännu inte säkert i solsystemet. En hämndlysten fader har anlänt för att fullfölja sin son sista testamente. Oryx, the Taken King, har anlänt för att hämnas sin son Crota’s död. Det är dags att ladda vapnen Väktare, de Tagna är här för att förinta allt ljus som finns kvar.

[OBS! Destiny: The Taken King – Legendary Edition innehåller originalspelet Destiny, samt dess expansioner The Dark Below och House of Wolfes, men endast det senaste tillägget The Taken King kommer att recenseras]

the_taken_king_legendary_edition_box_header
Historien öppnas med ett ödesdigert slag mellan de mystiska Awoken som går till attack mot den inkräktade styrkan, bara för att finna den nästintill oövervinnerlig. Detta med fruktansvärda konsekvenser. Din historia börjar istället med ett uppdrag på Phobos, en av planeten Mars alla månar. Du anländer till fiendens bas för att finna den krigslystna rasen Cabal massakrerade. Under ytterligare utforskning uppdagas det att Oryx, the Taken King, har anlänt för att hämnas på dig för att ha förintat hans son.
Efter en flykt med nöd och näppe inser du snabbt att det inte bara är Phobos som har infekterats av Oryx’s inflytande, utan hela solsystemet. Det är nu upp till dig att stoppa honom.

The Taken King, tillsammans med Bungies 2.0 uppdatering, ändrar om nästintill allt i spelet till det bättre.

Tilläggets historia är en underhållande konflikt som ger oss mörker, konflikter, och briljanta one-liners från Nathan Fillion. Bara det att du valt att förklara delar av historien med förklarande scener, istället för två repliker från en karaktär när du mottar ett uppdrag ger känslan av att det faktiskt finns en historia tillskillnad från de tidigare spelet och tilläggen.

Det som tilltalar mig mest är hur tidigare tillägg och uppdrag har sammanflätats till en mer eller mindre sammanhängande historia, med hjälp av det nya Quest-systemet. Ofantligt många sidouppdrag som känts onödiga i vissa fall har nu länkats ihop med specifika karaktärer för att kunna knyta samman trådar som man inte nödvändigtvis sett tidigare.

Den gamla nivågränsen på 20, för att sedan kunna uppgradera till nivå 30/32/34 med hjälp av utrustning har ersatts helt med den klassiska rollspels-mekaniken och förlitar sig endast på erfarenhetspoäng. Med the Taken King är nu även nivågränsen toppad till nivå 40.
Det gamla Light-systemet, som användes för att plocka upp spelare över nivå 20, är nu istället ett sätt att reglera din attack och ditt försvar, och definierar på så sätt hur stark och tålig du är. Din attack på alla vapen, samt försvar på annan utrustning läggs ihop och delas sedan för att få ett medelvärde.

destiny_the_taken_king_ps_exclusive_echo_chamber-2
En annan positivändring med karaktärerna är de nya underklasserna, vilket nu gör att både Titans, Warlocks, och Hunters nu har möjligheten att använda alla tre element (Solar, Arc, Void) och är inte längre begränsade till endast två. Detta gör det inte bara enklare att kunna byta element beroende på fienderna du kommer möta, utan öppnar upp för nya mäktiga superattacker för att kunna ödelägga motståndet.

Spelupplägget har även fått sig en extrem renovering. De gamla ”Strike”-upplägget, ett uppdrag på 30min med två andra spelare med specifika objektiv och en boss på slutet, har byggts om till en mer eller mindre slumpmässigt genererad bana. Kartan är densamma, likt sista bossen, men objektiven där emellan kan ibland vara helt olikt originalet. Jag personligen har spenderat ett oberäkneligt antal timmar i dessa strike-listor och kan dem utan och innan, så för mig var det en lycklig överraskning att kunna uppleva dessa banor på helt nya sätt. Med detta sagt så är detta slumpmässigt genererat, så i många fall så kommer delobjektiven att vara detsamma som innan.

Denna nya förändring är främst på grund utav historien med Oryx’s Taken som har invaderat alla kartor och planeter. Nya dagliga event dyker upp i form av svärmande invasioner, inte bara i fritt patrullerande kartor, utan även i dessa Strikes man utför. Det ger alla kartor och uppdrag en helt ny känsla.

Oryx-is-a-cunt
Men självfallet ska man inte överse det som har en mest exalterad, de nya Exotiska vapnen och utrustningarna som kommit med expansionen som man nu desperat kämpar för att få. I och med den nya nivågränsen på 40 så har Bungie valt att uppdatera vissa exotiska tillbehör till att kunna ha en light-nivå i jämn grad med vad som krävs vid svårare uppdrag. Tyvärr mina trogna Gjallahorn-användare men vi kommer troligtvis inte se denna som en nivå 40-variant på ett bra tag, vila i frid…

Att recensera the Taken King, som en trogen Väktare som det närmsta året spenderat ett höftat 5 timmar/dag i spelet så är det svårt att inte vilja ge tillägget toppbetyg på grund av alla de förbättringar som gjorts. Men samtidigt har Bungie en bit kvar att gå för att kunna fixa vad som krävs för att göra detta till det tidlösa mästerverk man önskar att det en vacker dag blir.

Största +
Nya möjligheter med the Taken som påverkar kartornas dynamik
För en gångs skull en sammanhängande historia
Det klassiska erfarenhetssystemet

Största –
Avverkandet av tidigare tilläggs event och dagliga/veckoliga uppdrag
Trots ytterligare kartor och uppdrag är det fortfarande mycket repetition

9av10

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*