Dead Island 2

”Skam den som ger sig”, sägs det och spelutvecklare lever ofta upp till detta uttryck. Det första Dead Island släpptes 2011 och blev snabbt en stor framgång. Semi-uppföljaren Riptide kom två år senare. Redan där började det talas om en renodlad uppföljare men Dead Island 2 lät sig väntas på, i fler år än någon förmodligen kunnat föreställa sig. Men, skam den som ger sig alltså. Nu är det år 2023 och spelet är äntligen här. Dead Island 2 är precis som sin föregångare ett actionrollspel, som denna gång utspelar sig i ett Los Angeles som har drabbats av ett nytt och kraftigare zombieutbrott.

I Dead Island 2 får jag spela som en av sex olika karaktärer som har överlevt ett flygplanskrasch och upptäckt att de är immuna mot zombieviruset. Jag får utforska olika platser i LA (eller HELL-A som det så fyndigt kallas), från Beverly Hills till Venice Beach, och under tiden slåss jag inte helt oväntat mot horder av zombies med olika vapen och förmågor. Jag får också möta andra överlevare, hjälpa dem med uppdrag och försöka hitta ett sätt att ta mig ut ur den karantänsatta staden.

Spelets stridssystem är ett av dess styrkor. Spelet har ett brutalt närstridssystem som ger mig en intensiv, våldsam och blodig förstapersonsupplevelse med massor av vapen och taktiska (och stundtals löjligt brutala) alternativ att ta mig igenom zombiepöbeln. Oavsett om jag skär, krossar, bränner eller sliter, så känns det. Spelet har också ett stort utbud av olika zombies att slåss mot, från långsamma rötande zombies till snabba flammande varianter. Varje zombie har sina egna styrkor och svagheter som jag måste lära dig att utnyttja för att inte förvandlas till en vandrande buffé. Som tur är återvänder systemet för att snickra ihop egna vapen från originalet och kreativiteten släpps loss ordentligt med en rad olika galna vapen som kan användas för att skicka de levande döda tillbaka till hin håles domäner.

Spelmekaniskt sett är det dock något av en tidskapsel då få saker egentligen har hänt jämfört med originalet, på gott och ont. Det är en tillbakablick på speldesign från tidigt 10-tal med allt vad det innebär men jag finner snabbt att jag inte stör mig på detta så mycket som jag hade kunnat tro utan jag njuter för fulla muggar.

Spelets berättelse är också lite oväntat ganska intressant och engagerande. En av de saker som gör Dead Island 2 så underhållande är den plumpa humorn som genomsyrar spelet. Spelet är något av en satir på Los Angeles och zombiegenren, och bjuder på många rent ut sagt vansinnigt roliga situationer, repliker och karaktärer. Spelet har en ton som är skräckblandat förtjusande, och som blandar skräck, mörk komedi och överdriven zombie-slaktning i ett pulp-doftande äventyr. Spelet bjuder dessutom på en hyfsat matig rollspelsupplevelse med massor av spännande uppdrag, och gott om möjligheter att utveckla min karaktär.

Jag får också välja mellan olika fraktioner som har olika mål och intressen i LA:s kaos och jag kan påverka spelets gång genom mina val och handlingar. Spelet har också ett samarbetsläge för upp till tre spelare, där jag kan dela min upplevelse med vänner eller andra spelare online, vilket inte helt oväntat bjuder in till ännu fler galenskaper.

Dead Island 2 är ett spel som jag verkligen kan rekommendera till alla som gillar zombiespel, actionspel eller rentav rollspel. Det är ett spel som har något för de flesta smaker och humör, förutsatt att man är beredd att stå ut med (eller uppskatta) den särskilda typ av humor som genomsyrar upplevelsen. Det är ett spel som ger dig en ny nivå av zombie-slaktande i en härligt satirdoftande version av Los Angeles. Det är måhända inte perfekt i någon utsträckning men det är ruskigt roligt och ibland är det precis vad man behöver.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*