Demon Slayer – Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles

Fans av anime lär inte ha missat att de senaste årens absolut största serie heter Demon Slayer – Kimetsu no Yaiba. Serien har blivit en framgångssaga av sällan skådat slag och har slagit sig in i världens kollektiva popkulturella medvetande så självklart var en spelversion inte långt borta. Demon Slayer – Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles följer animens första säsong fram till långfilmen Mugen Train.

Spelet är alltså en relativt trogen återberättelse av den första säsongen och den följer unge Tanjiro, en pojke som bor i skogen med sin familj. När han en dag återvänder från att ha sålt kol i den närliggande staden upptäcker han till sin förskräckelse att en demon har dykt upp och brutalt mördat hans familj. Den enda överlevande är systern Nezuko, som är på väg att själv förvandlas till en demon. Tanjiro lyckas med nöd och näppe på något sätt förhindra Nezukos förvandling och hon fastnar i ett slags limbo-stadie mellan människa och demon. Tanjiro gör det därefter sitt mål med livet att finna ett sätt att förvandla Nezuko tillbaka till människa, kosta vad det kosta vill.

The Hinokami Chronicles är utvecklat av CyberConnect2, studion som ligger bakom en lång rad spel baserade på anime och är kanske allra mest känd för Naruto Shippuden-spelen. Studions tolkning av Demon Slayer följer ungefär samma upplägg som de titlarna och bjuder främst på så kallade Arena-strider där jag rör mig i 3D-miljö i fighter mot en rad olika motståndare. Mellan dessa strider får jag ta del av en lång rad film- och dialogsekvenser kombinerat med enklare utforskande av relativt linjära miljöer. Det är dock tveklöst striderna som står i fokus, med all rätt.

Berättelsen i sig är medryckande och spännande men det kan eventuellt vara svårt för nykomlingar att hänga med om de inte har läst mangan eller sett animen, då vissa detaljer bara nämns i förbifarten. Demon Slayer innehåller en djup och medryckande berättelse som stundtals blir lite lost in translation till spelformatet.

Som tur är bjuds det på gott om underhållande strider för att väga upp, kombinerat med en kort sagt fantastisk presentation. Animen har en väldigt säregen grafisk stil och denna har överförts med bravur till spelet och Tanjiros vattenbaserade attacker målas upp på ett otroligt vackert sätt. Samma sak gäller för de andra spelbara karaktärerna som har sina unika attacker. Ska jag komma med någon invändning så är det att stridsmekaniken möjligtvis kan upplevas som lite simpel, särskilt för erfarna fightingrävar.

Med det sagt kan det förenklade upplägget göra sitt för att locka nykomlingar till såväl genren som varumärket Demon Slayer, vilket säkerligen är positivt på alla fronter. Själv upplever jag spelmekaniken som precis lagom avancerad för att jag utan större problem ska kunna genomföra specialattacker och liknande hyfsat enkelt.

Demon Slayer – Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles kanske inte går till historien som ett av tidernas bästa spel baserat på en populär anime men det är en mer än väl godkänd spelupplevelse som fångar stilen och känslan av animen på ett strålande sätt och som fans definitivt bör kolla in.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*