Recension: NBA 2K20

När NBA 2K20 rullar igång är jag inledningsvis lite förvirrad. Jag har sett fram emot att hoppa in i årets upplaga av det storydrivna karriärsläget men jag kan för mitt liv inte hitta det någonstans bland spelets menyer. Efter en stunds letande inser jag att en hel bit av startmenyn saknas och att den blir synlig först när jag loggar in med ett 2K-konto. Så det hela börjar inte riktigt på bästa sätt även om det kanske beror på att jag inte var uppmärksam och missade denna information någonstans.

Med ett konto skapat ger jag mig in i karriärsläget, som verkligen har tagit många steg i utvecklingen sedan jag testade serien senast. Nu stoltseras det med filmstjärnor som Idris Elba, Rosario Dawson och Thomas Middleditch i prominenta roller och en lång rad basketstjärnor dyker upp som sig själva.

Produktionsvärdena här är skyhöga, något som är sant för spelet i största allmänhet, och skådespelarna bjuder på stabila insatser i en berättelse som kanske är lite klyschig emellanåt men ändå nästan alltid underhållande.

Var dock beredd på att du behöver veta vad du pysslar med när du ger dig in i karriärläget. Om serien är en ny bekantskap för dig gör du rätt i att spendera några timmar i träningsläget först då det inte bjuds på särskilt mycket information om hur spelet faktiskt fungerar. Under mina första matcher spenderar jag majoriteten av tiden med att bara försöka lista ut vilken knapp på handkontrollen som gör vad.

När det väl sitter börjar saker och ting dock att gå bättre och NBA 2K20 visar sina sanna färger som en fenomenal basketsimulator. Spelmekaniken är så djup och mångsidig att det är svårt att tala om något utan att behöva gå in på åtta tillhörande delar av spelsystemet och möjligheterna att skräddarsy min egen spelstil för framgång i något av de många olika spellägena är nästintill oändliga.

Grafiskt är spelet vansinnigt läckert med fantastiska karaktärsanimationer, de kanske bästa kommentatorerna jag hört i något spel och stämningsfullt återskapade arenor. Presentationen har alltid varit bra i NBA 2K-serien och den står med fanan högt även denna gång.

Samtidigt är det något som gnager i bakhuvudet på mig gällande något som jag redan nämnt. Det handlar om tillgängligheten. NBA 2K20 är nämligen långt ifrån välkomnande för nybörjare och när jag skapar min första karaktär får jag upp en rad olika egenskaper där poäng skall fördelas. Om jag inte är extremt insatt i basket är det svårt att veta vad varje egenskap faktiskt bidrar med och det slutar med att jag fördelar mina poäng på måfå. Detsamma gäller alltså kontrollschemat, som är minst sagt avancerat och som kräver inlärning och träning. Detta är inte unikt för NBA som sportspel men det är likväl något som bör påpekas.

När allting väl klaffar gör det dock det med råge och NBA 2K20 blir en fantastisk upplevelse när det kommer till sportspel. Om du är ett fan av serien sedan tidigare lär du inte behöva övertygas om att skaffa denna utgåva men om du är nykomling bör du vara beredd på att dedikera gott om tid för att bemästra en utmanande men i slutändan belönande basketsimulator.

Presentationen
WNBA
Idris Elba!