Recension: Mortal Kombat 11

Sedan ett par år tillbaka har utvecklarna hos NetherRealm Studios levererat en hel hög av fantastiska fightingspel. Från nystarten av Mortal Kombat till de två fantastiska Injustice-spelen har studion utmärkt sig som mästare på att berätta historier inom ramen av ett fightingspel. Nu är Mortal Kombat 11 här, för att bygga vidare på berättelsen från de två tidigare delarna och göra ett helt gäng radikala men välkomna förändringar.

Det första som återkommande spelare lär lägga märke till är att tempot är betydligt lägre jämfört med föregångarna. Fokus på mer taktiskt spelande är större och genom smarta förändringar känns MK11 betydligt mer fräscht än det annars borde ha gjort.

X-Ray-attackerna har förändrats lite och genomförs inte längre med enkla kommandon utan de dyker upp mer organiskt och naturligt i spelandet. De starka specialattackerna som tidigare behövde en fylld mätare kan nu endast användas när ens hälsa blir farligt låg och de kan bara användas en gång per match.

Denna typ av förändringar gör Mortal Kombat 11 till en djupare upplevelse än serien kanske varit någonsin tidigare. Inlärningskurvan är kanske aningen högre och det är inte lika lätt för nya spelare att bara plocka upp handkontrollen och börja spela längre men på andra sidan av myntet blir det en mer givande upplevelse för de som spelar under en längre tid.

Och det är inte svårt att tänka sig att man spelar Mortal Kombat 11 under en lång tid. Spelet är nämligen fyllt till bristningsgränsen med innehåll. Utöver den matiga kampanjen och flerspelarlägena finns The Krypt med även i denna version och här är det enkelt att spendera många timmar. Tower of Time-läget lär säkerligen också sluka många timmar för de mest hängivna fansen. Lägg till en lång rad upplåsbara hemligheter, föremål och annat och du har en upplevelse som håller länge.

Med hjälp av kraften i Xbox One X ser spelet dessutom fullkomligt fantastiskt bra ut. Upplösningen är hög, bilduppdateringen är låst till 60 bildrutor per sekund och detaljrikedomen är enastående. Resultatet är ett spel som ser bättre ut än något annat fightingspel och samtidigt spelas som en riktig dröm. Övergången mellan förrenderade filmsekvenser och spelsekvenser är helt sömlös.

Mortal Kombat 11 är definitivt ett av de bästa fightingspel som finns tillgängliga på Xbox One, det är proppfullt med innehåll, har ett djupt spelsystem och mängder av karaktärer som dessutom får liv av skickliga skådespelare (heja Rhonda Rousey som Sonya Blade!) och det är kort och gott en härlig spelupplevelse.

Det traditionellt överdrivna våldet är såklart en stor del av även denna titel och Fatality-attackerna är så pass löjligt våldsamma att det hela snabbt slår över och snarare blir humor än osmakligt våld. På det hela taget är Mortal Kombat 11 en titel som bygger vidare på de två senaste delarna och även introducerar trevliga element från Injustice-serien för att skapa NetherRealm Studios kanske bästa spel hittills.

Den grafiska presentationen
Mängden innehåll
Berättelsen