Recension: V-Rally 4

Det var ganska många år sedan V-Rally dundrade in på spelscenen och då även rakt in i mitt hjärta. När spelet släpptes var det en härligt arkaddoftande titel som bjöd på fartfylld racing som inte var helt utan utmaning och det följdes av två rejält underhållande uppföljare.

Sedan blev det tyst om serien. Fram tills nu.

Serien är tillbaka med dunder och brak i och med V-Rally 4. Frågan är om tiden har kört ifrån den en gång i tiden anrika serien eller om det fortfarande finns tillräckligt med kraft under huven för att vara relevant?

Inledningsvis blir jag inte jätteimponerad av V-Rally 4. Grafiskt sett är det kanske inte det snyggaste spelet i genren men det bjuds ändå på en ruskigt läcker presentation där framförallt ljussättningen förgyller min tillvaro. Detta vägs dock snabbt upp av bilfysiken, som jag upplever som extremt sladdrig. Faktum är att jag snabbt blir otroligt missnöjd med spelet eftersom det känns som att jag halkar runt på blankis trots att jag befinner mig i amerikanska öknen.

Det hela går så långt att jag nästan vill stänga av och aldrig röra spelet igen. Tills jag plötsligt inser något. Bilfysiken var nästan exakt lika sladdrig i de äldre spelen också. Och de tycker jag ju fortfarande om? Så jag bestämmer mig för att ge spelet en chans till och efter lite envishet börjar det ge med sig. Plötsligt har jag riktigt roligt med spelet emellanåt och även om det aldrig kommer konkurrera med genrens giganter är det ett klart underhållande rallyspel med en bilfysik som står stadigt i arkad-diket utan att för sakens skull förvandlas till Mario Kart.

Det finns flera olika tävlingsdiscipliner utöver vanliga rallyn och Hill Climb är (som alltid) min personliga favorit men även Rally Cross är stundtals riktigt underhållande. Presentationen är det som sagt inte heller något fel på och även om vi inte snackar om Forza Horizon-nivåer är det ett vackert spel på många plan.

Ändå kan jag inte skaka av mig känslan av att det borde vara mer. Det borde vara bättre. Det borde vara V-Rally ”på riktigt”. Jag får aldrig den klassiska känslan av ren spelglädje som de gamla titlarna gav mig. Det är såklart inte helt enkelt att leva på gamla meriter heller och V-Rally 4 gör ändå ett tappert försök att fånga magin på nytt. Och under kortare stunder lyckas det faktiskt nästan.

Gott om discipliner
Läcker presentation

Fladdrig bilfysik