Recension: Strange Brigade

Utvecklarna Rebellion har med sin Sniper Elite-serie cementerat sig som mästare på långdistansskjutande och eftertänksamt men galet spelande. De har även bjudit på spin off-serien Zombie Army där samarbete och mer frenetisk action står i fokus. Inför deras nya serie Strange Brigade står det snabbt klart att det sistnämnda har agerat förlaga.

Strange Brigade är ett actionspel i tredjepersonsperspektiv med fokus på samarbete med upp till tre andra spelare. Som en del av titelns Strange Brigade reser jag i spelets inledning till 1930-talets Egypten för att stoppa en ondskefull häxa och hennes armé av odöda varelser. Narrativet står inte i fokus på något sätt men det är en härligt självmedveten berättelse som för tankarna till gamla äventyrsböcker, serietidningar och även filmer som The Mummy (dock inte den vedervärdiga Tom Cruise-rebooten från förra året). Komplettera detta med en fullkomligt magisk berättarröst och du har ett spel som inte tar sig självt på stort allvar men som samtidigt är exakt vad det utgör sig för att vara.

Genom spelets nivåer får jag samla föremål, lösa diverse pussel och skjuta fler fiender än jag kan räkna. I enspelarläget blir detta snabbt ganska tråkigt, i ärlighetens namn. Nivåerna är lite för stora och upplägget är lite för rörigt för att det ska vara underhållande på egen hand men alternativet finns där så jag har givetvis testat det. Jag upplever även att kontrollen inte är helt hundraprocentig.

Inget av detta spelar dock någon större roll när jag väl drar igång en spelrunda tillsammans med andra spelare. Då kastas allt vad taktfullhet heter ut genom fönstret och kvar är ett helgalet äventyr som lockar till en hel del skratt. Det märks att Strange Brigade i grund och botten är byggt för fler spelare och det är verkligen så det bör upplevas också.

Med det sagt dras spelet alltså ändå med vissa problem. Nivådesignen är en sådan då det är lite rörigt emellanåt och jag får spendera en stund med att rusa omkring innan jag hittar rätt. Miljöerna är det dock inget fel på och de är både varierande och färgsprakande. Jag har nämnt kontrollen redan och även om den aldrig ställer till några större katastrofer känns det ändå som att något är lite fel. Jag misstänker att stora delar har lyfts från Sniper Elite 4, som oftast har ett betydligt lägre tempo och säkerligen kan ligga bakom en del.

Karaktärsgalleriet är däremot riktigt trevligt, med fyra spelbara karaktärer som skiljer sig rejält sinsemellan. Alla blåses till liv av röstskådespelare som uppenbarligen har väldigt roligt och det smittar av sig på mig som spelare.

Strange Brigade är ett spel som ger och tar. I de flesta fall är det en underhållande actionrökare att avnjuta med goda vänner men det brister en del i nivådesignen och med kontrollschemat. Har du tänkt spela det själv bör du leta vidare men med en grupp polare är det stundtals vansinnigt underhållande.

Berättarrösten är magnifik!
Den färgstarka presentationen
Gott om action