Recension: Mega Man X Legacy Collection 1 & 2

Efter att samtliga ursprungliga Mega Man-spel fick nytt liv på moderna konsoler är det klart att Mega Man X inte vill vara sämre. Capcom har därför snickrat ihop två samlingar med samtliga åtta X-titlar och en del extramaterial. Frågan är hur denna serie står sig i jämförelse med originalen?

När du startar upp första Mega Man X känns det mesta bekant från originalspelen. Grafiken är givetvis förbättrad rejält och några fler rörelser har lagts till men annars är det mesta sig likt. Med det sagt är detta inte något negativt då Mega Man X är ett suveränt spel på nästan alla tänkbara sätt. Tack vare den utvecklade spelmekaniken är spelet heller inte fullt lika oförlåtande som de äldre spelen, vilket är väldigt välkommet.

Den riktigt stora förändringen kommer dock i senare titlar där narrativet plötsligt tar betydligt större plats. När serien flyttade över till PlayStation fick vi röstskådespelare och anime-inspirerade filmsekvenser. Man kan säga att berättelsen börjar i Mega Man X och den avslutas egentligen i X5 men eftersom Capcom förmodligen gillar pengar beslutade de sig för att fortsätta berättelsen i ytterligare tre spel. Därför är det inte helt överraskande att Mega Man X6 till X8 är de klart svagaste delarna i dessa två samlingar vilket i sin tur gör att Legacy Collection 2 känns som det mindre prisvärda paketet. Särskilt Mega Man X7 sticker ut med sina påklistrade 3D-element och rent horribla röstskådespelande. Det var också här som vi fick ta kontroll över nykomlingen Axl första gången och jag är nog inte ensam om att känna att det lika gärna kunde ha kvittat.

Sett som en helhet är detta dock en rejäl tidsresa som är väl värd att uppleva, framförallt tack vare att del 1 till 5 är mästerligt designade actionplattformare. Utvecklarna har även haft den goda smaken att lägga till ett Rookie-läge, som gör att fiender tar mer skada och att den spelbara karaktären i sin tur tar mindre skada. Detta läge är helt valfritt och ett riktigt välkommet tillskott för att göra spelen mer tillgängliga.

Ett annat trevligt tillskott är ett virtuellt museum där jag kan kika på gamla reklamfilmer för Mega Man X-spelen, njuta av artwork och en hel hög med bilder och fakta kring olika typer av merchandise kring serien. Det är dock lite synd att detta museum verkar vara helt identiskt mellan de båda delarna av samlingen. Jag hade hellre sett lite unikt material för varje samling.

Detta är dock bara petitesser och jag har egentligen inte mycket att klaga på när det gäller Mega Man X Legacy Collection. Det är trogna återutgivningar av ett gäng tvättäkta klassiker och ett par titlar vars kvalitet är något varierande. Om du bara ska införskaffa en av dessa samlingar är det tveklöst den första som gäller men jag rekommenderar ändå att du slår till på bägge, om så bara för att kunna spela genom hela berättelsen som utspelas från del 1 till 5.

Om du är ett fan av Mega Man X är du skyldig dig själv att slå till på dessa samlingar och om du är en nykomling är detta ett perfekt tillfälle att stifta bekantskap med några av spelvärldens hårdaste robotar.

Del 1-5 är fantastiska actionspel
Trevliga tillskott för att hjälpa yngre/nykomlingar
Gott om extramaterial