Recension: Onrush

Låt mig börja med att säga att Onrush inte är ett racingspel. Åtminstone inte på det sätt du tänker dig när du hör termen ”racingspel”. Onrush är lika mycket ett vanligt racingspel som Mortal Kombat-serien är en realistisk tolkning av kampsport.

Onrush är destillerad galenskap i motorform där det inte handlar så mycket om att komma först som om att ta poäng åt ditt lag på andra sätt. Onrush har på många sätt mer gemensamt med spel som Overwatch och Rocket League snarare än Dirt eller Forza Motorsport. I en rad olika spellägen tävlar jag och mina lagkamrater om att ta poäng, oavsett om det gäller att krossa motståndarbilar eller Capture the Flag-liknande lägen. Variationen i Onrush må inledningsvis se ganska sparsmakad ut men när jag väl testat de olika lägena och hittat deras individuella nyanser inser jag att Codemasters Evo har skapat något väldigt speciellt.

Detta är inte helt överraskande då teamet i princip består av samtliga medlemmar från Evolution Studios, en spelstudio som tidigare utvecklat exklusivt för PlayStation-konsoler innan de stängdes av Sony. Codemasters plockade upp teamet och gav dem möjligheten att utveckla Onrush, som på många sätt fortsätter i samma anda som deras mycket underhållande Motorstorm-serie till PlayStation 3.

Allting i Onrush är dock uppskruvat till 11 och bjuder på spektakulära miljöer, vansinniga hastigheter och fler fordon på skärmen än jag kan räkna. Vissa av dessa bilar tillhör mig och mina motspelare (AI eller människor) och resten är så kallade ”Fodder Vehicles”, som enbart är till för att mosas, tacklas och sprängas. Att göra detta fyller upp mitt fordons Boost-mätare, som är en livsviktig del i Onrush. Med denna kan jag köra snabbare och få tillgång till diverse specialförmågor som att fylla boost hos mina lagkamrater eller att få bilen att plöja fram som en stridsvagn genom motståndarna.

På detta sätt påminner Onrush om tidigare nämnda Overwatch och andra Hero-baserade spel, i och med att alla fordon har särskilda egenskaper och förmågor. Detta gör det väldigt viktigt att välja rätt fordon baserat på situationen och jag kan fritt välja ett annat fordon under en match när jag har kraschat.

Onrush bjuder på ett nyttigt karriärsläge som på ett bra sätt lär mig grunderna i de olika spellägena men det är när jag börjar spela online som det verkligen visar sina rätta färger. Att stångas med andra människor online är spelets huvudstyrka och det är underhållande på ett sätt som är svårt att beskriva. Men om jag ska försöka skulle jag säga att det är intensivt, galet, vanebildande och otroligt roligt.

Presentationsmässigt flyter spelet i 60 silkeslena bildrutor per sekund och det svämmar över att effekter från bilar som sprutar upp grus, byter lackering med varandra och slungas genom luften i rasande fart.

Onrush är ett spel som väcker minnen från titlar som Blur och Split/Second, med andra ord racingspel som försökt göra något annorlunda med genren. Dessa två titlar är enligt mig bortglömda klassiker men jag hoppas verkligen att Onrush får det fotfäste hos den breda massan som det i allra högsta grad förtjänar.

Otroligt intensivt
Spektakulär presentation
Nyskapande twist på racinggenren