Recension: Star Wars: Battlefront II

2015 års Star Wars: Battlefront var på många sätt en triumf men lämnade samtidigt en eftersmak av besvikelse för många spelare. Presentationen var fantastisk och Star Wars-känslan fångades på ett mästerligt sätt men på andra sidan av myntet fann vi ett spel som var ganska tunt när det kom till rent innehåll. Ett påkostat säsongspass och flera patchar och uppdateringar gjorde Battlefront till en mer matig upplevelse i slutändan men det som alla verkade skrika efter saknades fortfarande: en enspelarkampanj.

STAR WARS™ Battlefront™ II (5)Spola fram tiden två år och här står vi nu, blott veckor från lanseringen av den nya filmen Star Wars: The Last Jedi och Battlefront II har släppts loss på marknaden. Än en gång bjuds vi på ett fantastiskt läckert spel som denna gång även har rejält med innehåll och dessutom en underhållande kampanj. Problemen har istället börjat under huven på spelet bara för att dras fram till ytan. Elefanten i rummet har varit mikrotransaktioner och loot boxes. På grund av denna (ännu pågående) kontrovers har vi avvaktat något med vår recension för att försöka göra en bedömning på det mest rättvisa sättet kring huruvida detta påverkar upplevelsen eller inte.

Det mest efterlängtade tillskottet i Battlefront II är alltså kampanjläget. Här får vi klä oss i rollen som Iden Versio, ledaren för Inferno Squad, en av Imperiets elitstyrkor som skickas in för att göra de jobb som vanliga stormtroopers inte klarar av. Spelet tar sin början strax före förstörelsen av den andra Dödsstjärnan i slutet av Return of the Jedi och följer vad som hände med Imperiet efter detta och kampanjen sträcker sig fram till Slaget om Jakku.

Iden Versio visar sig vara en karaktär som jag omedelbart fattar tycke för, trots att hon tillhör Imperiet. Iden är principfast, mån om sina medsoldater och inte fullt lika moraliskt enfärgad som andra imperialister. Redan efter det första uppdraget kan jag räkna ut vart berättelsen är på väg och det bjuds inte på några större överraskningar i Idens äventyr. Dock förtar inte detta faktumet att berättelsen är välskriven och välagerad, framförallt av Janina Gavankar som spelar Iden och Paul Blackthorne (känd från TV-serien Arrow) som spelar medsoldaten Hask.

STAR WARS™ Battlefront™ II (4)Med det sagt får vi ett par överraskningar i kampanjen i form av andra spelbara karaktärer. Jag tänker inte avslöja dessa utan låter er leva i ovisshet men det är sekvenser som fick mig att le brett med hela ansiktet, så mycket kan jag säga. Kampanjen tar lite drygt 7-8 timmar att ta mig genom och även om många uppdrag tydligt känns som träning för flerspelarläget är det väl värt din uppmärksamhet.

Sedan kommer vi alltså till flerspelarläget. I grund och botten erbjuds det ett utökat val av spellägen, kartor och karaktärer jämfört med föregångaren så det skulle lätt ha kunnat komma undan med ”mer av allt”. För att motverka den negativa feedbacken från föregångarens säsongspass har EA och DICE valt att göra allt extramaterial gratis i Battlefront II. Nackdelen har varit att det har tillkommit ett pris i form av loot boxes och mikrotransaktioner.

STAR WARS™ Battlefront™ II (3)Det krävs att jag samlar på mig poäng inne i spelet för att kunna låsa upp särskilda karaktärer i flerspelarläget och dessa poäng kan jag införskaffa genom spelande eller genom loot boxes som jag kan betala med riktiga pengar. Inledningsvis gjordes bedömningar av fans att det skulle krävas dussintals timmar spelande för att kunna låsa upp vissa karaktärer och detta har lett till en anstormning från fans som är för stor för att kunna ignorera. Utvecklarna har backat, gjort ändringar i systemet och rentav stängt av det, vilket har lett till en lansering som bäst kan beskrivas som en salig röra.

Vi har recenserat Battlefront II under de premisser som gäller för flerspelarläget här och nu och det är detta vi kommer göra vår bedömning utifrån. Och det enda jag kan säga är att spelet för tillfället är riktigt underhållande. Flerspelarläget är djupare och mer varierat än i föregångaren samtidigt som den fläckfria Star Wars-känslan är fortsatt närvarande. Det är förvisso irriterande att bli ständigt påmind om att det finns loot boxes att samla och öppna och det förtar i all ärlighet en viss del av upplevelsen.

STAR WARS™ Battlefront™ II (2)Bortsett från detta bjuder Battlefront II på en välskriven kampanj, ett djupt och varierande flerspelarläge och grafik som kan få ögonen att blöda, framförallt på Xbox One X. Loot Boxes och sättet de implementerats på förhindrar att spelet når toppen av de många titlar som släppts i år och det är synd. Förhoppningsvis kan EA och DICE få fram en lösning som gör fansen nöjda men tills dess får Battlefront II nöja sig med att vara en riktigt underhållande förstapersonsskjutare i Star Wars-universumet. Nackdelen är att det hade kunnat vara så mycket mer.

Presentationen är enastående
Iden Versio
En mer välfylld upplevelse än föregångaren