Recension: Cities: Skylines – Xbox One Edition

När det nya SimCity släpptes för ett par år sedan möttes det av skarp kritik från många spelare av en rad olika anledningar. Kravet på att vara ständigt uppkopplad var något som många tyckte illa om, samma sak med de relativt små kartor som fanns tillgängliga att bygga på. Där stadsbyggarspelens urfader verkar ha fallit från spelarnas pidestal har det funnits en utmanare som har tagit plats på tronen i stället, nämligen Cities-serien.

Cities Skylines - Xbox One Edition (3)Cities-spelen har funnits med i PC-världen i ganska många år nu och har sakta men säkert byggt upp en stabil skara fans. Det var dock först när Cities: Skylines släpptes som serien exploderade i populäritet och nu har denna titel alltså funnits sin väg till Xbox One. Jag har spenderat en hel del tid med PC-versionen så jag har varit minst sagt nyfiken på hur konsolversionen fungerar. Kortfattat kan jag säga att det överlag fungerar alldeles utmärkt.

När strategispel går från PC till konsol brukar de största frågetecknen röra kontrollschemat, då tangentbord och mus oftast lämpar sig bättre för denna typ av genre. Cities: Skylines är onekligen enklare att spela på PC men utvecklarna har gjort ett hedervärt arbete med att anpassa de många menyer och byggandet till en handkontroll och resultatet är mer än funktionellt.

Det är lite knepigt när det kommer till detaljerat finlir men överlag är det lekande lätt att komma underfund med kontrollen och börja bygga dina drömmars stad. Genom att uppnå olika mål gällande befolkningsmängden låser jag upp nya områden, byggnader och funktioner. Efter ett par timmars spelande kan jag ha skapat ett tvättäkta metropolis. Jag kan bygga en stad som fokuserar på olika typer av industri, jag kan välja att skapa ett shoppingparadis eller varför inte en vacker kuststad som dubblerar som turistattraktion?

Cities Skylines - Xbox One Edition (4)Jag kan dock inte bara bygga hejvilt dock utan det krävs att jag balanserar stadens budget och ser till att inkomsterna är större än utgifterna, annars riskerar staden att gå bankrutt inom kort. Alternativet finns från start att bygga med obegränsade resurser och/eller alla byggnader upplåsta från start för den som vill låta kreativiteten flöda fritt, vilket är en trevlig valmöjlighet.

Om du väljer att spela spelet ”som vanligt” har du dock en utmaning framför dig. Det gäller att vara försiktig i byggandet och tänka ett par steg framåt för att inte hamna i klistret senare i spelet. Om jag till exempel bygger för små vägar kan detta leda till rejäla trafikproblem som i sin tur leder till att jag behöver riva närliggande byggnader för att expandera vägarna.

Denna typ av balansgång är Cities: Skylines största styrka då det kräver tankeverksamhet och att jag försöker agera som en stadsplanerare. Istället för att bara slänga ut vägar och bostadsområden hejvilt försöker jag bygga särskilda områden samtidigt som jag ser till att undvika för täta korsningar och ser till att sjukvård, undervisning och annat finns tillgängligt över hela staden.

Cities Skylines - Xbox One EditionGrafiskt sett är Cities: Skylines – Xbox One Edition inte något märkvärdigt. Det är färgglatt och tydligt med en grafisk stil som balanserar mellan realistiskt och överdrivet utan att gunga över åt något håll. Det är lätt att urskilja olika typer av byggnader och allting flyter på bra för det mesta. När jag zoomar in för nära marken eller gör tvära kameraåkningar över tät bebyggelse kan bilduppdateringen sjunka ganska rejält för någon sekund men detta är något som är märkbart även i PC-versionen.

Det största problemet med Xbox One-versionen är att det saknas ganska mycket material som finns tillgängligt till PC. Den första expansionen, som tillför ett gäng nya byggnader samt en dygnsrytm, finns inkluderad från start men senare expansioner som erbjuder olika typer av väder och nya transportmetoder är sorgligt nog frånvarande. Xbox One-versionen har heller inte stöd för moddar, något som är extremt populärt till PC och som har lett till flera underhållande tillskott. Förhoppningsvis kan moddar finna vägen till Xbox One-verisonen i en kommande uppdatering eller liknande.

Cities Skylines - Xbox One Edition (2)Om du kan leva med en något nedbantad version av Cities: Skylines bör du absolut kolla in Xbox One-versionen. Det är en ren fröjd att skapa min perfekta stad hemma i TV-soffan och det är farligt enkelt att sugas in i spelsessioner som sträcker sig över timmar eller hela dagar. Detta är spelets största styrka och gör det väl värt din uppmärksamhet.

Detaljerat stadsbyggande
Beroendeframkallande
Väl anpassat kontrollschema