Recension: Ultimate Marvel VS. Capcom 3

Marvel VS. Capcom-serien har funnits med oss i drygt 20 år nu och har genom åren bjudit oss på spektakulära slagsmål med en lång rad kämpar från dessa två vitt skilda universum. Marvel VS. Capcom 3 är inte en ny titel på något sätt, inte ens Ultimate-versionen. Att spelet nu har lanserats till Xbox One, flera år efter dess ursprungliga release kan ses som ett simpelt sätt för Capcom att tjäna lite extra pengar och bygga upp hype inför den fjärde delen.

Samtidigt är Ultimate Marvel VS. Capcom 3 ett av tidernas galnaste och mest underhållande fightingspel så jag tackar och tar emot.

UMVC3 3Denna utgåva av spelet innehåller samtliga karaktärer som fanns med från start samt de som släpptes senare när spelet först lanserades. Detta innebär att Deadpool kan ta sig an Frank West, Ryu kan puckla på Rocket Racoon och Mega Man kan byta laserstrålar med Iron Man. UMVC3 är vansinnigt snabbt och det kan ibland vara svårt att hänga med exakt i vad som händer. Om du dessutom vågar dig ut online är risken stor att du får ta emot dussintals omgångar av storstryk innan du kan hävda dig själv.

Upplägget med tre kämpar i varje lag som jag kan byta mellan är lika fräscht nu som när serien introducerade det och det är fortfarande underhållande att testa flera bisarra kombinationer av slagskämpar för att hitta de som fungerar bäst tillsammans.

UMVC3 2Spelet är även föredömligt när det gäller att vara tillgängligt för nykomlingar då det innehåller vad som närmast kan beskrivas som ett separat kontrollschema som fokuserar på att göra det lättare att utföra de i vanliga fall komplicerade specialattackerna. Detta gör att de flesta kan hoppa in i spelet och ha roligt med en gång, vilket inte är helt vanligt i genren.

Samtidigt bjuder spelet på en stor dos humor från några av de mer komiska karaktärerna. Frank West är härligt spydig och Deadpool bryter den fjärde väggen på ett sätt som bara han kan. När han dessutom har en specialattack som gör att han sliter loss spelets hälsomätare och använder den till att spöa sina motståndare brister jag ut i gapskratt, på riktigt.

UMVC3 1Ultimate Marvel VS. Capcom 3 må inte vara ett nytt spel längre men det är ändå en av de mest genuint underhållande titlarna i sin genre. Lättillgängligheten finns där för de som vill samtidigt som kontrollschemat och karaktärerna bjuder på ett stort djup för de som tar sina fightingspel på allvar. Att denna titel nu finns tillgänglig till Xbox One är ett tecken på att Capcom ser storheten i sin egen serie och fram tills att nästa del släpps lär jag hålla mig rejält sysselsatt med UMVC3.

Härligt karaktärsgalleri
Galna specialattacker
Kontrollschema som kan anpassas