Recension: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

I en värld ständigt terroriserad av krig och konflikter är det inte bara din styrka som definierar en segrare, utan av en styrkan i de band man har till sina nära. När en uråldrig ondska vaknar till liv på nytt och kaos bryter ut så är det viktigare än någonsin att beskatta sina vänner. Det fjärde stora ninjakriget har brutit ut, och det är dags för dig att sätta din prägel för att en vacker dag kunna bli byns Hokage!

Naruto
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 är ett tredimensionellt fightingspel som berättar historien om det fjärde stora ninjakriget som äger rum i Naruto Shippuden-animén och täcker den sista delen i historien, vilket gör detta till det sista spelet. Det öppnar upp med historien bakom de olika klanernas konflikter. Du sätts in i rollen som Hashirama Senju, den första Hokagen för Det Gömda Lövet-klanen, och hans strid mot Madara Uchiha. Striden eskalerar ständigt, till att Madara slutligen släpper lös kraften bakom Nio Svansen, en av de Stora Svansade-bestarna, och en strid ödelägger nästintill allt i er närhet. Tiden skiftar snabbt till den nuvarande situationen och du får följa Naruto Uzumakis strid mot Tobi i det stora ninja-kriget, men även följa Sasuke Uchihas väg i sökan på svar till frågan; ”vad betyder det att vara en ninja?”. Deras två vägar går skilda, men placerar dem tillslut ansikte mot ansikte med varandra…

[…] ”vad betyder det att vara en ninja?”

Mekaniken är väldigt tungt baserad på de tidigare spelen, med en tredimensionell arena som är tillgänglig för rörelser i alla riktningar. Det som gör att spelet tappar lite är bristen på antal kombinations attacker som vanligtvis kan utföras i andra fighting-spel, då det endast finns en distans attack med shurikens, kaststjärnor, och en närstridsattack. Möjligheten att kombinera en attack med att kalla in en medhjälpare för att aktivera en jutsu eller dylikt ger dock fler möjligheter till visuellt tillfredsställande scener och händelser. Det som har kommit tillbaka i spelet är möjligheten att strida i vertikalt läge, genom att springa eller klättra på väggar. Mycket av det elementala har kommit in i spelet, med möjligheter att ha sönder fienders vapen, eller att orsaka en eld-attack som bränner bort kläder/rustning. Och den klassiska ”secret technique”, att släppa lös din chakra i en ultimat attack, är bland de största visuella spektaklen i spelet. Scener i sann animé-anda.

duzfldkipmuyynzquzz1
Ultimate Ninja Storm 4 är ett stridsspel, men med en otroligt djup dialog med långa scriptade scener som tar historien vidare. Jag blev till en början avskräckt av själva tanken, då många spel tidigare har tappat väldigt mycket på att sakna interaktionen. Men resultatet blev till det motsatta, det gav striderna en mening istället för att vara taktlös våld och hit-streaks. Istället för att det upplevdes som att spelet körde åt en så kändes det snarare som att man tittade på animén och drev historian framåt personligen.

[…]det gav striderna en mening istället för att vara taktlös våld och hit-streaks.

En nackdel man märkte av väldigt tidigt var att vissa strider verkade till syntes vara helt omöjliga att vinna. När man har förlorat så blir man presenterad med ett val: att komma tillbaka med full hälsa, fienden behåller den nivån den hade när du dog, och du får antingen högre försvar eller högre attack. Därefter var det en barnlek, men det kändes lite förolämpande att man skulle behöva förlora striden innan man kunde vinna den.

Likt andra fighting-spel så finns möjligheten att strida med vänner lokalt, eller genom internet-anslutning för att bli rankad och placerad på topplistor. Utöver det så har Ultimate Ninja Storm 4 likt de tidigare spelen ett friare läge, kallat Adventure-mode, där händelser äger rum efter spelets slut. Där får du röra dig fritt i kartorna och utföra enkla uppdrag. Under uppdragens gång kan dock händelser markeras, t ex potentiella strider eller andra uppdrag. Inom byn är dessvärre dina rörelser begränsade till marknivå, inga häftiga språng över hustaken dessvärre. Dock har man vissa fina bitar som att få återuppleva nostalgiska strider för första Naruto-serien i tillbakablickar, dock blev det väldigt snabbt enkelspårigt och väldigt tråkigt.

image (3)

[…]Det är ett visuellt vackert spel med en djupt berättelse som går hem på nästan alla plan.

Naturo Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 sätter fighting-spel i ett helt nytt perspektiv gällande ett narrativt historieberättande. Det är ett visuellt vackert spel med en djupt berättelse som går hem på nästan alla plan. Det som är det mest, och nästan enda, tråkiga med allt är att det är den sista delen.

Sekvenser och strider som är så perfekt integrerade
Grafik som talar mycket för att behålla animé-känslan

Adventure-mode känns väldigt stelt och man tröttnar snabbt