Recension: Star Wars Battlefront

Star Wars-febern är i skrivande stund på högsta möjliga nivå. Den nya filmen har premiär om en vecka och hela världen verkar vara fast i samma typ av Star Wars-hysteri som ledde upp till lanseringen av Episode 1: The Phantom Menace. Förhoppningsvis blir resultatet bättre denna gång men om The Force Awakens visar sig vara fruktansvärd har alla fans av George Lucas universum åtminstone Battlefront.

Battlefront 1DICE har tagit över ansvaret för den klassiska serien och det visar sig inte helt oväntat vara en matchning gjord i himlen. Det nya Star Wars Battlefront är nämligen otroligt underhållande, varierat erbjuder en fantastisk presentation som verkligen andars kvalitet och kärlek till källmaterialet.

Elefanten i rummet som många har klagat på inför lanseringen är bristen på material för den ensamme spelaren. En handfull träningsuppdrag och ett överlevnadsläge är det som erbjuds om du vill spela solo, resten är onlinebaserat. Att klaga på detta är dock lite som att klaga på att det saknas kött i en vegetarisk sallad. DICE och EA har beslutat att göra detta till en onlinebaserad upplevelse och de har lyckats med detta med bravur.

Battlefront innehåller en rad olika spellägen där Supremacy är min personliga favorit. Läget påminner en hel del om Conquest från Battlefield-serien och kräver att mitt lag tar kontroll över olika punkter i ordning samtidigt som motståndarna slåss om samma punkter. Detta leder till otroligt spännande strider där lagen ofta turas om att ligga i täten ett par minuter var åt gången.

Battlefront 3Andra spellägen värda att nämna är bland annat Walker Assault, där rebellerna har som uppgift att förstöra fiendens AT-AT:s. Imperiet däremot måste förstöra rebellernas bas innan deras gigantiska maskiner faller. Även detta läge är väldigt spännande i varje match även om det känns som att Imperiet har en smått orättvis fördel emellanåt.

I ett annat spelläge slåss två lag mot varandra sida vid sida av originaltrilogins ikoniska karaktärer. Luke Skywalker och Darth Vader finns med precis som Han Solo och Boba Fett samt Leia och Kejsaren. Dessa karaktärer finns tillgängliga i flera spellägen som en bonus och känslan av att storma fram som Darth Vader till tonerna av Imperial March är fantastisk.

Star Wars Battlefront bubblar alltså nästan över med fan service och kärlek till de klassiska filmerna. Och precis som Star Wars-trilogin ligger fokus på en fartfylld och underhållande upplevelse där djupet kanske saknas en aning.

Battlefront lider inte av brist på material på något sätt men systemet som används för att stiga i rank är inte det mest djupgående i år, särskilt inte i jämförelse med Halo 5: Guardians och Black Ops 3. Jag låser upp nya vapen och andra föremål allt eftersom jag stiger i rank men det är egentligen inte så mycket mer än så.

Battlefront 2Samtidigt finns det bara fyra olika planeter att spela på för tillfället, med flera nivåer på varje. Detta kan kännas lite snålt men samtidigt är samtliga nivåer otroligt väldesignade och roliga att spela att det egentligen inte gör något. Särskilt inte då spelet är bland det vackraste jag någonsin spelat. Snön gnistrar på Hoths yta och solstrålarna tränger med nöd och näppe fram genom den täta skogen på Endors måne.

Utvecklarna har även haft den goda smaken att lägga in stöd för spel via delad skärm i vissa lägen, något som verkligen inte hör till vanligheterna nuförtiden. Bilduppdateringen begränsas något i detta läge av förståeliga skäl men att alternativet finns är mer än välkommet.

Om du inte är ett fan av Star Wars finns risken att du kanske tycker att Battlefront är en ganska fattig upplevelse som saknar ordentligt djup. Men om du som jag vuxit upp med Luke Skywalker och de andra är detta en julklapp av sällan skådat slag. DICE har förvaltat seriens legendariska arv och levererar en av årets bästa flerspelarupplevelser.

Battlefront 4Battlefront är precis som filmerna det inspirerats av lättsam, storslagen underhållning som kanske inte lämnar särskilt mycket utrymme för eftertanke. Men det är det absolut roligaste jag har haft online på hela året, vilket säger en hel del.

Kraften är helt klart med Star Wars Battlefront.

Sanslöst läcker presentation
Tonvis med fan service