RECENSION: Divinity Original Sin – Enhanced Edition

Efter över 150 nomineringar för årets spel, och en vinst med sin PC-version 2014 kommer nu Divinity Original Sin till konsol, skapat av Larian Studios, i samarbete med Focus Home Interactive vid portering till Xbox One.

Divinity Original Sin utspelar sig i det fiktiva landet Rivellon, där du spelar en karaktär som är del av en organisation av ”Source Hunters”, svurna till att jaga och förinta alla som använder sig av den förbjudna magin för onda syften. I öppningen har du precis fått order om att utreda ett mord som misstänks ha begåtts av en misstänkt utövare av denna trollform. När du väl kommer fram kastas du rakt in i dimman bland odöda varelser och orcher, och får ta tag i situationen för att utreda och stoppa konspirationen för att rädda världen.

divinity-original-sin-dat-chan-len-may-console_1
Spelet följer den klassiska rollspels-genren, man börjar i vanlig tur ordning genom att bilda sin egen karaktär. Man specificerar om karaktären är en krigare som kämpar i närstrid, en häxmästare som specialiserar sig inom trollformler och förbannelser, eller kanske en listig tjuv som förlitar sig på att utnyttja skuggor och förblir osynlig tills dolken sitter i fiendens rygg. Utseendemässig karaktärsbildande är inte lika djupgående som andra spel. De kompenserar dock med ett väldigt utförligt designat karaktärsbyggnadssystem i form av färdighetspoäng, special klasser och andra attribut. Det är ett väldigt välbyggt system, och känns som om det nästan kan placeras i klass med Dungeons and Dragon.

Spelmekaniken är ett vinnande koncept kombinerat av fri utforskning och tur-baserat upplägg under strider. Utanför strid så påminner spelet väldigt mycket om andra rollspel som flyttats från PC till konsol; det är väldigt fritt att styra karaktären, man kan fortfarande påverka omgivningen med trollformler och andra aktioner. Möjligheten finns även att dela dina äventyr med vänner, både online och lokalt med två handkontroller och skärmdelning. Problemet med andra spel har tidigare varit att lokala spelare alltid måste hålla sig i närheten av varandra, då bägge delar samma skärm. Detta finns inte med i Divinity Original Sin, då skärmen bokstavligen delar på sig om behovet finns i och med att två spelare behöver gå åt separata håll. Man märker dock och det lätt blir problematiskt att hitta tillbaka till varandra om man inte läser av kartan ordentligt.

Divinity-Original-Sin-Enhanced-Edition-Xbox-One-Playstation-4-PS4-Review-Banner-Screenshot-4-1024x576
Striderna är väldigt intressant upplagda, då de är upplaga enligt tur-baserade strategispel. Du har ett antal handlings-poäng som kan fördelas mellan förflyttning, attack, och trollformler. Antal aktioner beror på hur många poäng du distribuerar och vilka handlingar du prioriterar. Precis som utanför strid så kan omgivningen påverkas av handlingar, väljer du att attackera en tunna fylld med krut så kan explosionen skada dina fiender, tänder du eld på en oljefläck för att skada och försvaga så kan du göra det med en eldtrollformel. Men det gäller att akta sig så ens vänner/medhjälpare inte står i skottlinjen.
Vanligtvis brukar sådana spel uppvisa en klar utmaning, men Divinity håller sig på en jämn nivå: det är utmanande men på en underhållande nivå.

Något väldigt charmigt med spelet är dess väldigt utförliga dialoger. Studion har helt klart lagt ner mycket tid på att ha inte bara text, utan även röster i nästan varenda dialog. Problemet som uppstår är dock att dialogerna blir väldigt utdragna, en konversation som borde tagit 30 sekunder tar istället 2 minuter eller mer på grund utav att karaktärerna ska prata klart. Till en början lyssnade man igenom allt för att få all information, och ändå så var det väldigt oklart om exakt vad man skulle göra härnäst. Det var väldigt ofta man valde att klicka förbi vissa dialoger i slutändan.

Väl utformat karaktärssystem
Interaktiv värld, många möjligheter att påverka situationer och omgivning

Väldigt utdragen dialog