Recension: Skylanders SuperChargers

När Activision släppte Skylanders: Spyro’s Adventure för fyra år sedan var det så kallade Toys-to-Life-konceptet ett oprövat sådant. Det var ingen som riktigt visste om leksakssamlande och spelande skulle förenas på det sätt som utvecklarna hoppades eller om det skulle bli en monumental flopp.

Skylanders SuperChargers 1Vrid fram klockan ett par år och vi kan med facit i hand säga att Skylanders-konceptet inte bara blev en framgång utan en otrolig sådan. Miljontals spel har sålts och ännu fler figurer har landat i hemmen hos spelare världen över. Nu när den femte delen i serien är här står upplägget inför sin kanske största förändring på länge. Skylanders-hjältarna får nämligen sällskap av en rad olika fordon, som visar sig innebära fler nyheter än väntat.

Mitt största problem med de tidigare delarna i serien har varit att många sektioner har varit låsta om jag saknat en viss typ av Skylander. Detta har lett till att jag har missat stora delar av spelen, vilket ärligt talat har känts som en ganska girig metod att locka till fler köp från utvecklarnas sida.

I SuperChargers har detta åtgärdats, åtminstone delvis. Det finns fortfarande låsta sektioner men denna gång kräver de en viss typ av fordon för att bli tillgängliga. Det må finnas olika klasser på fordonen också men de låsta sektionerna är indelade i endast tre kategorier: land, luft och vatten. Ett landburet fordon är inkluderat i startpaketet så det enda som egentligen behövs för att få tillgång till alla sekvenser i spelet är införskaffandet av två extra fordon, vilket känns betydligt mer överkomligt än närmare ett dussin olika Skylanders.

Skylanders SuperChargers 2Fordonen visar sig också vara bland de mest underhållande inslagen i SuperChargers. De renodlade racingsekvenser som de landburna fordonen erbjuder är fartfyllda och spännande. Detsamma gäller för luft- och vattensekvenserna som kommer med de andra fordonstyperna och de innebär alltsom oftast ett trevligt avbrott från seriens nu välbekanta spelmekanik. Kontrollschemat när det kommer till strider i bilar och båtar kan inledningsvis kännas lite avig, då kameran flyttas till ett fågelperspektiv men detta är mest en vanesak som jag snabbt blir någorlunda bekväm med.

Annars är det mesta sig likt i Skylanders universum. Det gäller fortfarande att slå, skjuta och pussla sig genom några av de mest kreativa spelnivåer jag sett på länge och samtidigt måste jag utveckla mina Skylanders och ge dem nya förmågor och uppgraderingar. Hela upplägget har faktiskt en hel del gemensamt med grottkrälande rollspel, till exempel Diablo. Färgskalan och humorn tar dock betydligt större plats i Skylanders, naturligtvis.

Handlingen är inget jag lägger något större vikt vid men om du har följt serien från start blir narrativet genast betydligt mer intressant. Kaos är dessutom en av de mest underhållande skurkar jag stött på i något spel överhuvudtaget. Samtidigt har animationen och karaktärsdesignen förbättrats ytterligare och påminner allt mer om animerade filmer. Spelet har tonvis av charm och karaktärer med tydliga personligheter. Röstskådespelarna är dessutom riktigt duktiga och levererar sina repliker med gott om inlevelse.

Skylanders SuperChargers 3Sett till innehållet och spelmekaniken är Skylanders SuperChargers ett klockrent köp men det som det alltid verkar handla om i slutändan är prislappen. Det är inte direkt billigt att köpa på sig en armé av Skylanders och dessutom ett gäng nya fordon. Förändringen som gör att det endast behövs två extra fordon för att ta del av det mesta spelet har att erbjuda lär vara en välkommen nyhet för folk vars plånbok faktiskt har en botten och fordonssektionerna är dessutom den största förändringen i serien hittills.

Om du har ett gäng Skylanders liggandes från någon av de tidigare inkarnationerna kan du med gott samvete investera i SuperChargers. Det är färgglatt, underhållande och riktigt välgjort. Men det viktigaste är att det inte nödvändigtvis är ett spel för barn. Det är dock ett spel som får mig att känna mig som ett barn på nytt, på bästa tänkbara sätt.

Kaos är en underbar skurk
Flera fantastiska nivåer
Fordonen är seriens bästa tillskott hittills