Recension: ScreamRide

Egentligen är det ganska märkligt att ett spel som ScreamRide existerar idag. Hur ofta får vi egentligen en Xbox-exklusiv futuristisk bergochdalbanesimulator med fokus på förstörelse? Det är en snäv titel, minst sagt men även om du inte känner dig lockad på förhand kan jag lova att ScreamRide har något för de flesta.

Screamride 1Faktum är att ScreamRide faktiskt är riktigt bra. Det finns ett par små skavanker men överlag är det en oväntat underhållande upplevelse som erbjuder tonvis av underhållning. Dessutom är spelet betydligt mer varierande än jag inledningsvis trott. Detta tack vare de olika spellägen som finns att välja mellan.

Det första läget, ScreamRider, är precis vad det låter som. Jag placeras i en bergochdalbana och skjuts iväg likt en gevärskula. Därefter gäller det för mig att samla in poäng och ta mig genom snäva kurvor och boost-områden samtidigt som jag ser till att min vagn inte spårar ut och kraschar. Om (eller snarare när) olyckan är framme gör jag bäst i att försöka förstöra så mycket som möjligt när jag ändå är igång.

ScreamRider är ruskigt underhållande och jag kommer ofta på mig själv med att medvetet krascha min vagn bara för att få se ytterligare en demonstration av spelets fantastiska förstörelsefysik. Just fysikmotorn spelar dock ännu större roll i de andra spellägena.

ScreamRide 4

Demolition är även det ett spelläge vars titel perfekt fångar dess syfte. Här slungar jag iväg klot med passagerare eller avfyrar vagnar med ett enda syfte: att förstöra så mycket som möjligt. Genom att få iväg objekten genom ringar eller att hoppa på studsmattor och annat tjänar jag in extra poäng men de största summorna får jag genom att demolera byggnader. Jag måste sikta ordentligt och träffa precis rätt för att få till en av spelets otroligt tillfredsställande kedjereaktioner. Det är en ren fröjd att få till en perfekt träff och se hur en handfull byggnader sakta men säkert rasar mot marken, utlöser nya explosioner och lämnar kartan som en rykande krater.

Allteftersom jag fortsätter blir nivåerna mer utmanande och det blir att svårare att pricka rätt, vilket leder till ett flertal försök. Som tur är blir det aldrig frustrerande utan det känns som Crash-läget i Burnout-spelen, där jag mer än gärna gör ett nytt försök i hopp om att få till den ultimata förstörelsen.

ScreamRide 2Det tredje huvudsakliga spelläget är Engineer. Här får jag chansen att designa mina egna katastrofnivåer och sätta min egen prägel på spelet. Det är lekande lätt att snickra ihop en bergochdalbana av egen design och svårigheten kommer i och med dess balans. Jag kan inte skapa tvära kurvor hur som helst då detta för det mesta leder till att vagnen spårar ur. Det gäller att hitta den fina linjen mellan skräck och katastrof för att locka fram så många skrik som möjligt från mina åkare.

Som tur är är spelet väldigt hjälpsamt med att visa vart det riskerar att gå snett. Om det går för fort in i en kurva eller en kulle berättar spelet det och det hindrar mig från att behöva gå igenom varenda sektion av banan för att hitta problemområdet. Det finns tonvis med olika sätt för mig att skaffa högre poäng och det är en ren fröjd att utforska dem alla.

Om du har svårt att välja mellan dessa tre spellägen kan du hoppa in i sandlådeläget. Där kombineras samtliga spellägen och jag kan fritt skapa och förstöra hur jag vill. Det är här som ScreamRide verkligen öppnar upp sig och visar sig från sin allra bästa sida. Som om detta inte vore nog kan jag även dela med mig av mina bästa skapelser och även ladda ned andra spelares nivåer för att sedan spränga dem i bitar om jag så önskar.

ScreamRide 3

ScreamRide är betydligt mer fullproppat med innehåll än jag först hade anat men allt är inte frid och fröjd. Kameran har en tendens att ställa till det emellanåt och under vissa stora explosioner och andra händelser byta till en vinkel där jag inte ser någonting. Svårighetsgraden på de senare nivåerna är också väldigt ojämn och håller sig inte till den jämna ökning som känns av under de övriga nivåerna.

Men trots dessa missar är ScreamRide en riktigt trevlig överraskning som kan stoltsera med mängder av saker att göra, en fantastisk fysikmotor och fler krascher och explosioner än jag kan räkna. Det är ett spel som få förmodligen förväntade sig ens skulle existera men jag är otroligt glad att det gör det.

Största +
Fysikmotorn är otrolig
Att demolera byggnader blir aldrig tråkigt
Mängder av saker att göra

Största –
Vissa kameraproblem
Ojämn svårighetsgrad emellanåt

8av10

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*