Recension: CastleStorm: Definitive Edition

Zen Studios, företaget som är mest känt för sina digitala flipperspel släppte under förra året CastleStorm som enkelt kan beskrivas som en blandning mellan Worms, Angry Birds och Fieldrunners. Spelet fick ett varmt mottagande världen runt och nu lanseras CastleStorm: Definitive Edition till nästa generations konsoler.

CastleStorm - 1
Skillnaden mellan versionerna är kort och gott att Definitive Edition har lite högre upplösning samt att den inkluderar all DLC som släppts vilket förlänger spelupplevelsen med många timmar.

I CastleStorm är du befälhavare över ett slott och det är din uppgift att se till att fiendernas arméer inte springer in och snor din flagga och det är en uppgift som visar sig vara lättare sagt än gjort då du har mängder av saker att hålla koll på hela tiden. Genom att använda den vänstra analogspaken styr du en form av kanon som laddas med diverse olika pilar i syfte att slå tillbaks fienden. Dessa pilar inkluderar allt från vanliga spjut till exploderande kanonkulor och alla dessa går självfallet att uppgradera.

Genom korta mellansekvenser mest bestående av text berättas den milt sagt bristfälliga handlingen som mest finns där som en ursäkt för att du ska kunna gå lös på fienden. Designen är dock någonting jag uppskattade med CastleStorm då den påminner om både Kingdoms of Amalur: Reckoning och klassiska WarCraft III: Reign of Chaos med sin färgglada inramning och serietidningsliknande karaktärer. Även om spelet inte är tekniskt avancerat så är designen en ren njutning att se på vilket förhöjer den mysiga känsla som finns i spelet.

CastleStorm - 3
Förutom att skjuta med kanonen måste du även bygga trupper som sedan skickas ut mot fienden samtidigt som du använder en annan meny för att släppa lös magi över slagfältet eller skicka ut din hjälte som faktiskt är den enda enhet du kan styra på egen hand. Låter detta avancerat? Det är det också, inte rent speltekniskt men då så pass många olika kommandon ska utföras samtidigt är det lätt att det blir rörigt och då framför allt under de mer krävande uppdragen. Kontrollen för att sikta med kanonen är inte heller den bästa då det krävs millimeterprecision för att kunna träffa rörliga måltavlor och någon centimeter åt fel håll innebär helt enkelt att skottet missar och du blir överrumplad av fienden.

På något vis får jag känslan av att detta är ett spel som passar bättre till iPad än vad det gör till Xbox One när det kommer till kontrollschemat. Hur jag än vänder och vrider på det får jag aldrig till den där riktiga precisionen jag hade önskat och många uppdrag slutar istället med ren frustration från min sida.

CastleStorm - 2
Trots kontrollproblemen är CastleStorm: Definitive Edition ändå en väldigt trevlig och avkopplande upplevelse som fungerar bäst om man plockar fram det någon halvtimma då och då mellan alla andra stortitlar nu i höst. Det är absolut inget mästerverk men väl en underhållande och ganska beroendeframkallande bagatell som är väl värd sin låga prislapp.

Mysig design
Bra musik
Många uppdrag och mycket att göra