Recension: Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition

Är du redo för en resa ned i helvetet? Att ta dig an ondska manifesterad i flera former än du kan ana? Är du sugen på att samla så mycket loot att det står dig upp till öronen? Då har du kommit helt rätt!

Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition (hädanefter benämnt endast som ”Diablo III”) är en nyversion av Diablo III som släpptes till konsol förra året. Detta var i sin tur en portning av spelet som kom till PC för ett par år sedan.reaper-of-souls-12-largeDenna nyversion innehåller expansionen Reaper of Souls, som lägger till en helt ny, femte akt i spelets kampanj, samt en hel del andra godsaker. Om du redan spelat Diablo III till konsol finns det gott om nyheter som gör det värt att återvända.

Bland annat har grafiken putsats till rejält jämfört med versionen till förra generationens konsoler. Nu är det upplösning på 1080p och 60 bildrutor per sekund som gäller och spelet ser verkligen riktigt bra ut.

En ny klass har också introducerats, nämligen Crusader. Detta är en karaktär som tål rejält med stryk och samtidigt har flera ruskigt kraftiga attacker. Med rätt loot kan denne krigare bli en mänsklig, medeltida stridsvagn på slagfältet och det är en klass som är riktigt kul att spela som.reaper-of-souls-13-largeDen kanske största och bästa nyheten dyker dock upp först när spelets kampanj är avklarad. Då blir nämligen Adventure Mode tillgängligt. Detta läge öppnar upp hela spelvärlden för utforskande, med tusentals småuppdrag som finns utspridda överallt. Jag kan spendera timmar med att bara springa omkring och ta mig an de uppdrag som dyker upp framför mig bara för att sedan vandra vidare till nästa. Dessa uppdrag kan också ge tillgång till riktigt värdefullt loot så det är väl värt att ge det en chans.

Annars har det inte hänt speciellt mycket rent spelmekaniskt, vilket inte är förvånande. Fokus ligger fortfarande på stenhårt grottkrälande, loot och tonvis med fiender på skärmen. Konceptet har inte förändrats speciellt mycket sedan det första Diablo släpptes utan det har snarare finslipats så att det nu är farligt nära perfektion.reaper-of-souls-03-largeFå saker är lika tillfredsställande som att fälla en boss efter en lång, hård kamp och bli belönad med ett legendariskt föremål som kompletterar min karaktär perfekt. Det är en formel som använts i mängder av spel genom åren men frågan är om det har gjorts bättre än i Diablo III?

Att spela med vänner är dessutom lekande lätt, antingen online eller tillsammans i soffan. Det kan dock bli lite tradigt att vänta när ens polare bredvid ska gå igenom sina föremål och utrusta sig med rätt saker i menysystemet, då detta av förståeliga skäl pausar spelet för alla andra.

Ett nytt inslag som också hjälper till att dela spelvärlden med andra är Nemesis-systemet. Om någon på min vän-lista blir dödad av ett monster kan detta monster sedan dyka upp i mitt spel. Det står då att detta monster dödat min vän och om jag lyckas besegra det får jag en extra belöning.

Inkluderandet av en gåvo-system är också välkommet då jag ibland hittar föremål som jag själv inte kan använda. Den enda funktionen för dessa föremål är att skicka den till en utvald person på min vän-lista och tvärtom. Detta kan leda till att man får flera riktigt trevliga vapen eller föremål bokstavligt talat som ett brev på posten.reaper-of-souls-01-large Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition är tveklöst det bästa sättet att uppleva Diablo II på och spelet passar perfekt på konsol. Det är en härligt intensiv jakt på loot som bjuder på en djup upplevelse med näst intill oändligt många timmars underhållning. Det är helt klart ett av årets hittills bästa spel.

Härligt hack’n’slash-upplägg
Mängder av loot
Adventure Mode