Recension: Valiant Hearts: The Great War

Att UbiArt Framework är en helt fantastisk spelmotor kommer knappast som någon nyhet. Från att ha stått som grund för Raymans pånyttfödelse i Rayman Origins var det dock få som kunde ana att motorn skulle komma att användas i så vitt skilda spelgenrer som vi nu har fått prov på. När jag recenserade Child of Light tidigare i år som också drivs av samma motor gav jag det högsta betyg utan att tveka och nu har turen kommit till Valiant Hearts: The Great War som fått smaka på samma grafiska behandling.

Valiant Hearts - 1
Krig har sedan urminnes tider varit en inkomstkälla av sällan skådat slag för kulturmakare världen runt oavsett om det gällt spel, böcker, musik eller film men i den förstnämnda kategorin har det av någon anledning alltid varit våldet som fått stå i centrum. Trots att krig i grunden är något väldigt hemskt har det kommit att bli en underhållningsform att räkna med hur bisarrt det än låter och andra världskriget har i synnerhet kommit att bli den mest urmjölkade av alla skådeplatser.

Ubisoft Montpelliers senaste spel bryter dock trenden helt och hållet och förflyttar sig bakåt i tiden till det första världskriget. Även våldet och stridigheterna har fått maka på sig till förmån för en blandning av klassiskt pusslande och fantastiskt berättande.

Genom att studera diverse brev från verklighetens soldater som var med på den tiden har de byggt upp en av årets absolut vackraste kärlekshistorier i spelbar form samt satt rejäl huvudbry på mig som spelare på kuppen. Trots att narrativet i Valiant Hearts: The Great War är minimalistiskt lyckas det precis som med Child of Light röra upp känslor inom mig på helt andra plan än vad de klassiska dialogdrivna spelen lyckas med.

Detta är lika mycket en berättelse som handlar om försoning och kärlek som krig och gränsen mellan dessa ämnen tycks vara hårfin. När jag någon timma in i spelet blir räddad av en stackars hund som grävt sig ur rasmassorna från en bombräd spelar Ubisoft Montpellier på alla mina känslosträngar och tårarna är precis som i fallet med Child of Light inte långt borta.

Valiant Hearts - 2
Bortom all sorg och allt lidande finner jag ett klassiskt äventyrsspel med starka inslag av pussel som faktiskt kräver en del tankeverksamhet av spelaren. Rent mekaniskt påminner det hela om klassikern Flashback väldigt mycket och för mig som är ett stort fan av den titeln är det någonting som uppskattas enormt då denna genre varit i stort sett utdöd sedan många år tillbaka.

Pusslen i spelet sträcker sig från allt mellan att koka upp en gryta korv till hungriga soldater till mer avancerade historier så som att dirigera om rörläggning under marken i syfte att stänga av giftgas och variation verkar ha varit en väldigt viktig ståndpunkt för utvecklarna.

Runtom i spelvärlden finns också mängder med saker att samla in och alla dessa har sin egna lilla bakgrundshistoria som faktiskt är intressant att läsa och det faktum att huvudkaraktärerna ständigt för dagbok över händelserna i sina liv gör att jag trots den minimala dialogen kan relatera till dom och bry mig.

Det som imponerar mest med Valiant Hearts: The Great War är dock varken temat, karaktärerna eller ens spelet överhuvudtaget utan att Ubisoft på senare tid blivit en studio som inte bara håller fast vid gamla varumärken utan även sätter resurser på att testa marknaden och våga satsa på att pröva någonting nytt. Majoriteten av alla andra utvecklare skulle aldrig drömma om att ens våga försöka lansera spel som detta eller Child of Light utan liknande projekt har hela tiden fått utföras av indieutvecklare som inte riskerar ekonomiska bakslag i samma utsträckning.

Valiant Hearts - 3
Precis som vi måste ta lärdom av historien för att inte krig som detta ska upprepas borde andra utvecklare ta lärdom av Ubisofts kreativitet i sitt skapande. Årets vackraste krigsberättelse är en som handlar om band mellan människor där kriget mest stått som en kuliss för att föra dessa samman och av den anledningen applåderar jag och tar av mig hatten för Ubisoft Montpellier.

Sagolikt vackert
En berättelse som lyckas beröra med små medel
Ubisoft Montpellier sparkar liv i en utdöd genre