Recension: The LEGO Movie 2 Video Game

När The LEGO Movie dundrade in i filmvärlden (och folks hjärtan) för ett par år sedan visade det sig vara en fullkomligt magisk upplevelse med charm, humor och värme. Det sällskapades också naturligtvis av ett LEO-spel som kanske inte var direkt nyskapande men ändå väldigt underhållande. (Alla spel som innehåller koreograferad dans till ”Everything is Awesome” är automatiskt bra i min bok.)

Nu har filmen fått en uppföljare som inte helt oväntat bär namnet The LEGO Movie 2 och givetvis har ett nytt spel också släppts. Denna gång har utvecklarna hos TT Games dock försökt skapa något nytt med det väl beprövade LEGO-konceptet och även om de inte träffar mitt i prick på varje område är The LEGO Movie 2 Video Game en titel som vågar gå sin egen väg.

Inledningsvis får jag känslan av att mycket av inspirationen har hämtats från teamets eget LEGO Worlds, som lanserades häromåret. Detta eftersom stort fokus ligger på crafting av olika föremål som används för att ta mig vidare i världen, till exempel studsmattor, robotar som öppnar dörrar och liknande. Det hela öppnar upp för en hel del kreativt pussellösande och det ökar variationen ganska rejält.

Spelet följer såvitt jag kan urskilja filmens handling ganska troget (jag har ännu inte sett den, dock) och jag reagerar snabbt på att det är väldigt tråkigt att skådespelarna från filmen inte återvänt för att göra rösterna, särskilt då de gjorde det till det förra spelet. Ersättarna gör dock ett hyfsat jobb att återskapa karaktärerna, även om vissa är aningen längre från målet än andra.

Miljöerna i spelet är varierade och ofta väldigt färgglada. Fantasirikedomen från filmen har lyfts över och vissa miljöer är väldigt trevliga och fyllda av utmaningar och hemligheter. I övrigt är ganska mycket sig likt jämfört med andra LEGO-spel och upplägget är inte direkt revolutionerande. Nyheterna som finns är välkomna och tillför en viss variation i konceptet men det är inte som att någon har återuppfunnit hjulet.

För fans av The LEGO Movie 2 kommer spelet säkerligen vara en välkommen återkomst till världen men för allmänna fans av LEGO-spelen finns det ändå bättre titlar att lägga tiden på. Har du redan tagit dig genom alla andra lär du dock inte bli besviken på The LEGO Movie 2 Video Game.

Kreativa miljöer
Spännande nyheter i spelmekaniken

Inga återvändande röstskådespelare