Recension: Trials Rising

Det mest negativa jag kan säga om Trials Rising är att det stundtals känns lite fegt. Efter att Trials Fusion implementerat en rad olika nyheter och Trials of the Blood Dragon gick fullständigt bananas (på sämsta tänkbara sätt) är Trials Rising något av en återgång till klassiska Trials. Det finns förvisso en rad nyheter men överlag är det en mer traditionell upplevelse jämfört med de två senaste delarna. Detta innebär också att det är det bästa spelet i serien sedan Trials HD.

Om du inte är bekant med serien sedan tidigare handlar det om motorcykelåkning på Trials-sätt, alltså en lång rad fysiska stunt som i verkligheten kräver otroligt balanssinne och skicklighet för att kunna klara av. I den verkliga världen handlar det förvisso om saker som att klättra upp för containrar och liknande. I Trials-spelens värld kan vi istället avfyras med katapult ned för ett berg, genom brinnande ringar för att sekunden senare slungas in i en VR-värld där utomjordingar för krig och skickar ned oss i en grotta innan en rakethiss skjuter upp oss i atmosfäriska höjder.

Trials Rising är med andra ord inte verklighetsbaserat för fem öre men utmaningen kan stundtals gränsa den som jag kan föreställa mig finns i verkligheten. Dock på ett radikalt annorlunda sätt, naturligtvis. Under spelets inledande nivåer är det ganska rättframt med vad som ska göras, några få sekvenser kan eventuellt ställa till problem för nykomlingar till serien men överlag är det ganska enkelt.

Det dröjer dock inte lång tid innan svårighetsgraden börjar skjuta i höjden och mitt inledande mål med att klara en nivå med guldmedalj och utan att krascha en enda gång justeras. Jag nöjer mig först med att ta guld, oavsett krasch eller inte. Därefter får jag lära mig att acceptera silver eller rentav brons. Efter det följer avklarade nivåer med flertalet vurpor och till slut känner jag mig överlycklig om jag ens tar mig i mål överhuvudtaget.

Men precis som med alla bra, utmanande spel är det belöningen av att faktiskt klara en nivå som är det bästa med Trials Rising. Känslan av att efter minuter (eller rentav timmar?) klara en riktigt svår nivå är bland det bästa som kan upplevas i spelväg. Samma känsla återkommer i få andra spel, till exempel Super Meat Boy och den är alltid lika ljuvlig.

Trials Rising är ett fantastiskt tillskott till den numera anrika serien och lyckas bäst genom att ta ett steg bakåt och två steg framåt.

Otroligt utmanande nivåer
En fantastisk spelglädje genomsyrar spelet