Recension: Mega Man 11

Efter flera års väntan har den blå bombaren återvänt, i sitt första huvudäventyr på nästan tio år. Mega Man 11 erbjuder flera rejäla förändringar mot tidigare delar i serien men andan är densamma som i de klassiska titlarna. Frågan är om förändringarna hjälper eller stjälper?

Mega Man 11 ser inledningsvis mer ut som floppen Mighty No. 9 än de klassiska Mega Man-spelen. Den grafiska stilen är uppdaterad och påminner på många sätt om en tecknad serie och det är lätt att få för sig att det rör sig om allt annat än ett benhårt plattformsäventyr. Efter en liten stund börjar jag dock vänja mig och inser att den grafiska presentationen andas klassiskt Mega Man på många sätt. Den starka designen från tidigare spel har anammats väl i övergången till 3D-modeller och spelet ser överlag riktigt bra ut på alla fronter.

Nivådesignen är ofta riktigt kreativ och bjuder på flera banor med unika egenskaper och utmaningar. Detsamma gäller för majoriteten av de nya Robot Masters som introduceras, om är vitt skilda i design, förmågor och vapen som erbjuds efter att de besegrats. Det enda i den nya presentationen som jag inte är något större fan av är musiken, som är förvånadsvärt blek och opersonlig, särskilt jämfört med tidigare delar i serien.

Något som inte har förändrats är svårighetsgraden. Mega Man 11 må erbjuda flera olika svårighetsgrader men så länge du inte spelar på någon av de lägre kan spelet fortfarande vara lika brutalt utmanande som de äldre spelen. Det krävs perfekt tajmade plattformshopp och nerver av stål för att ta sig genom flera av nivåerna och dess avslutande bossar.

En stor nyhet som introducerats i Mega Man 11 är det som kallas Double Gear-systemet. Detta är två olika funktioner som gör att Mega Man antingen kan få tiden att gå långsammare eller göra sina vapen mer kraftfulla. Funktionen kan dock inte överanvändas utan risker att skada Mega Man så det gäller att använda den sparsamt. Double Gear-systemet är ett trevligt tillskott som visar att Capcom vill ta serien framåt istället för att göra ytterligare ett Mega Man som spelas på exakt samma sätt som föregångarna. Purister kommer säkerligen fnysa åt detta tillskott men jag personligen uppskattar det.

På det stora hela är Mega Man 11 ett värdigt tillskott till den anrika serien som erbjuder en precis lagom blandning av nostalgi och nyheter. Utmaningen finns kvar för den som vill ha den samtidigt som spelet kan vara mer välkomnande för nya spelare.

Oavsett om du är en spelare som följt med Mega Man sedan starten eller om du inte ens var född när serien var som störst är Mega Man 11 väl värt din uppmärksamhet då det är en perfekt introduktion till karaktären och allt som gör Mega Man-spelen så älskade.

Den läckra presentationen
Fantasifulla nivåer och bossar
Double Gear-systemet