Recension: Forza Horizon 4

Jag börjar på allvar fundera på vad det är i kaffet hemma hos utvecklarna på Playground Games. På sex år har de nu släppt fyra delar i Forza Horizon-serien och varenda gång har de överträffat sig själva och föregående titlar med hästlängder. När Forza Horizon 3 släpptes kunde jag inte låta bli att tänka att studion nu skjutit sig själva i foten. Det fanns väl ingen möjlighet att de skulle kunna toppa det de precis åstadkommit?

Jo, det kunde de. Med råge.

Jag skall villigt erkänna att jag blev en smula besviken när E3-demon presenterades på Microsofts presskonferens. Detta eftersom jag var stensäker på att Japan skulle vara skådeplatsen för seriens fjärde del. När den brittiska landsbygden visades upp kunde jag inte låta bli att känna mig aningen nedstämd eftersom min dröm om färder från Tokyo till Mount Fuji skulle få vänta åtminstone till den femte delen.

Sedan presenterades de roterande årstiderna och jag svängde från besviken till otroligt nyfiken på två sekunder. Den största nyheten i Horizon 4 är nämligen inget annat än en revolution för serien. Inte nog med att vi får en fantastiskt vacker värld att leka i, den presenteras i fyra vitt skilda årstider. Under sommaren står solen högt och får de gröna kullarna att skina varmt. Under hösten regnar det och träden skiftar sakta över i gult, orange och brunt samtidigt som vattenplaning blir ett större problem. Under vintern fryser sjöar och öppnar upp för nya genvägar genom den gnistrande vita snön. På våren kryper ljuset fram igen och världen fylls av betande får och fågelsång.

Vid det här laget bör det inte komma som en överraskning för någon att Playground är rena trollkarlar när det kommer till grafik och presentation. Samtliga spel i Horizon-serien har pressat sina konsoler till nya höjder och den fjärde delen är inget undantag. Spelet är så sagolikt vackert att jag ofta finner mig själv med att bara åka runt och beskåda de fantastiska miljöerna. Att kunna spela i 4K med HDR är en ren fröjd för ögonen och alternativet att spela i lägre upplösning men med 60 bildrutor per sekund är något som varit efterlängtat av många.

Bilurvalet är än en gång smått enastående med allt från obskyra småbilar till familjefordon och de lyxigaste vrålåken du kan föreställa dig. Alla känns unika att köra och möjligheterna att skräddarsy bilarnas egenskaper är lika välgjorda som alltid. En annan stor nyhet är att jag nu automatiskt delar världen med andra spelare genom hela upplevelsen och tack vare flera smarta designval känns detta aldrig påträngande eller irriterande.

Tävlingsgrenarna är lika varierade och underhållande som vanligt, samma sak gäller de mer spektakulära Showcase-eventen, även om det börjar kännas som att utvecklarna redan gjort allting tidigare i just dessa fall. #Forzathon-evenemangen är tillbaka och spelar en större roll än någonsin och blir mer varierade tack vare de nya säsongerna.

Jag skulle kunna fortsätta berätta i all evighet om alla småsaker som Playground varit inne och ändrat, finjusterat och mixtrat med för att skapa en ännu bättre upplevelse än tidigare. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om de löjligt realistiska molnen som visar sig på himlen eller om hur min bils lyktor numera kastar realistiska skuggor över objekt och andra bilar i realtid. Jag kan prata vilt och brett om hur de nya lyckohjulen med tre (!) snurr samtidigt får mig i extas varenda gång eller om hur jag maniskt söker genom spelvärlden på jakt efter nya hus att köpa. Men jag väljer istället att runda av här. Forza Horizon 4 är ett spel som egentligen inte behöver en recension, det talar alldeles utmärkt för sig själv.

Generationens (eller tidernas?) bästa racingspel har just blivit ännu bättre och Forza Horizon 4 är mer än ett bra racingspel i öppen spelvärld. Det är rentav ett av de bästa spelen med en öppen värld överhuvudtaget, oavsett genre och jag ser redan fram emot nästa del i serien.

För nu finns det väl ändå ingen möjlighet för Playground att toppa det de har åstadkommit med Forza Horizon 4?

Eller?

Den kanske bästa kartan i något Horizon-spel hittills