Recension: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

Crash Bandicoot var en av de många karaktärer som gjorde ett tappert försök att bli en maskot för PlayStation under den andra halvan av 90-talet. Med sina tre plattformsäventyr och efterföljande kart-racer var Crash en stor anledning till att spelstudion Naughty Dog kunde gå vidare till serier som Jak & Daxter och Uncharted. Crash Bandicoot som varumärke såldes vidare och tack vare detta har pungråttans tre ursprungliga äventyr nu äntligen dykt upp på en Xbox-konsol.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy släpptes till PS4 förra året och har nu blivit en multiplattformstitel, komplett med ett gäng trevliga nyheter för de som spelar på Xbox One X. Utöver den totalt nygjorda grafiken spelas titeln dessutom i vansinnigt vackra 4K-upplösning.

Samlingen består alltså av Crash Bandicoots tre ursprungliga äventyr och om jag inte missar något är detta första gången som spel ursprungligen utvecklade av Naughty Dog är tillgängliga på en Microsoft-konsol. Samlingen kan kort beskrivas som ett bra plattformsspel och två betydligt bättre plattformsspel.

Det första Crash-spelet har nämligen inte åldrats särskilt väl, trots den nya presentationen. Crash saknar flera rörelser som tillkom i senare delar och nivådesignen är ganska bristfällig emellanåt. Utöver detta är svårighetsgraden stundtals ruskigt hög på grund av att Crash i ärlighetens namn kan vara lite svår att kontrollera och att flera nivåer är brutalt oförlåtande.

När jag kommer till Crash 2 och 3 börjar saker och ting dock se betydligt bättre ut och det är förmodligen dessa två titlar som fans minns med mest värme. I dessa två titlar är miljöerna betydligt mer varierade, Crash får nya förmågor och svårighetsgraden känns mycket mer rättvis än i det första spelet. Det finns vissa nivåer som kan orsaka frustration (till exempel alla där Crash springer mot kameran) och ibland osar designen lite väl mycket 90-tal.

Bortsett från detta är Crash 2 och 3 ett par klassiska plattformsäventyr som bjuder på ett gäng suveräna banor med svängig musik och tonvis av personlighet. Det bjuds även på ett par nya nivåer, varav den ena ströks från det första Crash Bandicoot då utvecklarna inför lanseringen ansåg att den var för svår. Vi får även ta del av en helt nygjord nivå som nya studion Vicarious Visions har snickrat ihop och även denna bjuder på en rejäl utmaning.

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy är ett praktexempel på hur en äldre spelserie kan rustas upp för en ny publik utan att förlora originalversionernas känsla. Även om spelen är väldigt mycket snyggare än de som ursprungligen släpptes är känslan nästintill identisk jämfört med när jag spelade dessa titlar för snart 20 år sedan. Om du är sugen på en nostalgitripp gör du helt rätt i att investera i N.Sane Trilogy.

Definitionen av en trogen remake
Gott om hemligheter och utmaningar
Den grafiska uppdateringen är strålande