Recension: Attack on Titan 2

Under våren förra året fick animefans efter lång tids väntan äntligen ta del av den andra säsongen av Attack on Titan. Det hade gått flera år sedan Eren, Mikasa och gänget blivit ett popkulturellt fenomen (även om mangan funnits och publicerats i en stadig ström både före och efter animen) och den andra säsongen levererade rejält, åtminstone enligt undertecknad.

Nu, precis i tid för premiären av säsong 3 kommer det andra spelet i serien från Omega Force och Koei Tecmo. Det första spelet som släpptes 2016 var en riktigt positiv överraskning och fångade perfekt känslan av att vara en del av serien. Kan uppföljaren fånga magin på nytt?

Kort sagt är svaret ”Ja” men inte utan vissa förbehåll. Den största skillnaden som märks när jag startar upp spelet är att jag denna gång inte kontrollerar Eren, Mikasa eller någon av de andra karaktärerna. Istället får jag skapa en egen karaktär som vävs in i narrativet från de två animesäsongerna. Ja, detta innebär att vi än en gång får uppleva Slaget om Trost och även avslöjandet om den mystiska kvinnliga titanen.

Att utvecklarna väljer att berätta historien från start kan kännas märkligt då detta gjordes i det första spelet men tack och lov håller uppföljaren betydligt bättre tempo i berättandet samtidigt som storyn inte är lika uppstyckad som i originalspelet. Denna gång finns det åtminstone en chans för nykomlingar att hänga med i vad som händer.

Samtidigt känns den nya karaktären (som i mitt fall är en kvinnlig kadett vid namn Jade Zweihänder. ”Jade” efter min ena katt, ”Zweihänder” för att det låter coolt) aningen malplacerad i den övergripande berättelsen. Det känns som att jag hela tiden befinner mig i periferin och iakttar snarare än för handlingen framåt. Jag vet vad som kommer att hända och jag kan inte göra annat än att följa med på åkturen.

Men vilken åktur det är, ändå! Spelmekaniken från det första spelet är överlag oförändrad och det är fortfarande en fröjd att leka Steampunk-Spiderman genom skogar och hustak i jakt på titaner att dräpa. Kameran och kontrollen kan fortfarande ställa till problem emellanåt men överlag fungerar allt riktigt bra.

Bland de spelmekaniska nyheterna finner vi bland annat möjligheten att bygga olika typer av försvarstorn med olika egenskaper samt att jag numera kan bygga relationer mellan de olika karaktärerna som kan ge fördelar i strid. Redan från start verkar spelet knuffa mig åt att bygga en extra stark relation till två av seriens karaktärer och om du har läst mangan eller sett animen är det lätt att förstå varför. Dessa karaktärer spelar en enorm roll i den andra säsongen av animen, som spelet till stor del bygger på och om du kommer in utan förkunskaper lär du bli överraskad.

Trots att jag får skapa min egen karaktär i kampanjläget har jag naturligtvis möjligheten att spela som andra karaktärer också i spelläget Another Mode. Här har antalet spelbara karaktärer från föregångaren mer än dubblats och tillsammans med personliga favoriter som Levi och Sasha kan jag numera kontrollera Dot Pyxis, Ymir och Petra. Några karaktärer var saknade redan i föregångaren, andra känns det märkligt att kunna kontrollera överhuvudtaget men det är likväl välkommet.

Attack on Titan 2 bygger vidare på allting som gjorde det första spelet så bra men har samtidigt inte åtgärdat några av de brister som fanns. Kontrollen och kameran är två av dessa, det röriga narrativet är ett annat. Utöver detta får vi en upplevelse som bjuder på mer av allt från föregångaren. Mer action, fler uppdrag och en betydligt längre kampanj. Allt som allt är detta spel ett måste för fans av Attack on Titan, särskilt om du vill friska upp ditt minne inför lanseringen av säsong 3 som är på ingång.

Mer av allt
Fler spelbara karaktärer
Intressanta tillskott till spelmekaniken