Recension: Okami HD

När Okami ursprungligen släpptes hyllades det nästan unisont i spelvärlden. Själva spelupplägget lånade en hel del inspiration från The Legend of Zelda men den grafiska stilen och berättelsen var djupt rotad i japansk folktro. Solgudinnan Amaterasus kamp mot ondska visar sig vara lika medryckande och väldesignat idag, elva år efter spelets ursprungliga lansering.

OkamiOkami HD bjuder inte på några direkta spelmässiga nyheter utan allt är sig likt från originalutgåvan förutom att den grafiska presentationen har fått sig ett rejält ansiktslyft. Med den högre upplösningen kommer spelet verkligen till sin fulla rätt och det är utan tvekan ett av de vackraste spel jag någonsin vilat mina ögon på. Inspirationen från japanska målningar passar perfekt in i en berättelse som är som hämtad från en japansk saga.

Att färdas genom den fantastiska spelvärlden är en härlig upplevelse och de tempel/dungeons jag får ta mig an genom spelets gång är alla väldesignade och fyllda av personlighet, precis som spelets fiender och bossar. Världen är fylld med sidouppdrag och utmaningar som jag kan ta mig an och med hjälp av en magisk pensel kan Amaterasu sakta men säkert återställa världen och dess färger till sitt ursprungliga skick och stoppa den ondskefulle Orochi.

Okami2Okami HD är ett så väldesignat, fantastiskt spel på i princip alla plan att det är svårt att hitta något att säga om det som inte redan sagts under de elva år som gått sedan det släpptes. Rösterna i spelet är fortfarande ganska irriterande med sina läten som låter som något från Banjo-Kazooie och stridssystemet kan emellanåt kännas aningen klumpigt.

Utöver detta är Okami HD ett mästerverk ur alla tänkbara aspekter. Berättelsen är spännande och välskriven, spelvärlden är perfekt designad med otroligt vackra miljöer och den grafiska stilen är, som jag påpekat flera gånger, oöverträffad än idag. Episka strider mot enorma bossar blandas sömlöst med små ögonblick som att hjälpa en ung pojke hitta sin försvunna hund eller bara använda den magiska penseln för att måla färdigt en stjärnhimmel.

Okami3När den japanska spelstudion Clover snickrade ihop Okami för över tio år sedan var det ingen som hade sett något liknande. Idag, elva år senare, har vi fortfarande inte gjort det. Okami HD är ett unikt spel på så många sätt och denna nyversion är helt klart det bästa sättet att uppleva Amaterasus magiska äventyr genom Nippon. Om du har spelat Okami på någon av de tidigare plattformar det släppts till bör du kolla in det en gång till för att se den förbättrade grafiken.

Om du inte har spelat eller ens har hört talas om Okami tidigare är du skyldig dig själv att kolla upp det nu. Annars finns risken att du går miste om ett av de bästa spelen som någonsin skapats, i den hittills bästa versionen.

Den grafiska stilen
Musiken
Ett mästerverk!