Recension: The Sims 4

Sedan lanseringen för 17 år sedan har The Sims varit ett enormt fenomen vars titlar och expansioner har sålts i multimiljontals exemplar. För tre år sedan lanserades den fjärde delen i huvudserien till PC och stoltserade med en lång rad nyheter men även en del saknade funktioner. Sedan dess har detta åtgärdats med hjälp av flertalet expansioner och uppdateringar och nu har The Sims 4 till slut nått Xbox One.

Sims1Tidigare konsolversioner av The Sims har milt sagt varit aningen simplifierade jämfört med storasyskonen på PC men inför The Sims 4 har EA utlovat en fullfjädrad Sims-upplevelse. Frågan är om de har lyckats?

Som en man gift med en rabiat Sims-spelare har jag sett och upplevt en hel del av The Sims 4 även om jag själv i princip aldrig har rört spelet. Min fru däremot har lagt hundratals timmar på seriens olika delar och så även The Sims 4. Därför känns mycket väldigt bekant när jag startar upp konsolversionen av spelet. Menyerna ser nästintill identiska ut jämfört med PC-versionen och karaktärsskaparen är lika djup och utförlig som på den datorbaserade motparten.

Det tar inte lång tid för mig att slänga ihop mina första karaktärer och flytta in i ett förbyggt hus. När jag väl börjar möblera och ändra om i huset gör sig skillnaden från PC-versionen genast påmind. Det är helt enkelt inte lika lätt att bygga och inreda i detalj med en handkontroll som det är med tangentbord och mus. Med det sagt har utvecklarna gjort sitt bästa och det är överraskande smidigt i slutändan. Flera smidiga kortkommandon och liknande finesser saknas av förståeliga skäl och det leder till att allting tar lite längre tid än i PC-versionen.

Sims2Samtidigt som jag har roligt med spelet börjar jag inse att jag saknar vissa funktioner som jag egentligen aldrig upplevt. En stor del bakom framgångarna för The Sims är det stora community som finns gällande moddar. Kolla in valfri streamare eller Youtube-personlighet som fokuserar på The Sims och du kommer ha svårt att hitta någon som INTE använder åtminstone ett par moddar.

Moddar är än så länge helt frånvarande från konsolversionen av The Sims 4 vilket leder till att upplevelsen känns lite snål jämfört med PC-versionen. Vissa nyare tillskott som husdjur och flera karriärsval lyser med sin frånvaro och även om det på ett sätt är förståeligt är det lite trist att konsolspelare först nu får den upplevelse som PC-spelare hade redan 2014.

Sims3Med det sagt är The Sims 4 i mångt och mycket en komplett Sims-upplevelse för konsol, precis som utlovat. Det finns inga direkta kompromisser gällande möjligheter att bygga och inreda och mängden innehåll kan jämföras med det som PC-versionen lanserades med. Allting må ta lite längre tid att göra och kontrollen är långt från lika smidig som på PC men om du inte har en gamingburk passar konsolversionen alldeles utmärkt, i min ringa mening.

En fullgod Sims-upplevelse på konsol
Karaktärsskaparen
Det är underhållande att bara betrakta karaktärernas beteenden