Recension: Danger Zone

Uttrycket ”Danger Zone” har varit ett popkulturellt begrepp sedan Kenny Loggins svängde ihop en episk popdänga med just detta namn för filmen Top Gun som släpptes 1986. På senare år har det för många blivit synonymt med den fantastiska TV-serien Archer, där just ”Danger Zone!” är vanligt förekommande.

DZ1Därför känns det väldigt passande att Three Fields Entertainment valt detta namn till sin nya titel. Studion, som består av flertalet medarbetare från gamla Criterion, har tidigare gett oss Dangerous Golf, som i mångt och mycket var det klassiska crash-läget från Burnout-spelen fast med golf. Sedan dess har fans skrikit efter en titel som är EXAKT som crash-läget från Burnout och utvecklarna har lyssnat.

Danger Zone handlar med andra ord om att köra bilar i svindlande höga hastigheter för att i slutet av banan krocka med så många andra fordon som möjligt för att orsaka största möjliga explosion, vilka ger högre poäng. Upplägget är lika simpelt som det är genialiskt då det är nästan löjligt enkelt att komma in i spelet och börja skapa seriekrockar med explosioner värdiga en Roland Emmerich-film.

DZ2Upplevelsen i Danger Zone står och faller på hur pass underhållande du finner explosioner och brinnande bilvrak. Det finns nämligen inte särskilt mycket mer att hämta än så i spelet. Det bjuds på gott om nivåer som alla bjuder på sina egna unika utmaningar och spelet bygger på att spela om samma nivå flera gånger i jakt på högre och högre poäng. Spelet lämpar sig ypperligt att spelas tillsammans med vänner då det är lätt att skicka handkontrollen vidare för att se vem som når högsta poäng på vald nivå, vilket ökar tävlingsaspekten ytterligare.

Grafiskt sett är Danger Zone dock inte det roligaste spelet släppt i år. Det rör sig naturligtvis om en mindre titel med en mindre utvecklingsbudget men presentationen är inget som direkt utmärker sig. Miljöerna är ganska trista och fordonen är inte särskilt detaljerade. Däremot flyter spelet väldigt bra och explosionerna är härligt färgstarka.

DZ3Som fartfyllt actionspel är Danger Zone en härlig återgång till en svunnen era inom spelvärlden. Alla fans av Burnout är skyldiga sig själva att kolla in denna titel så snart som möjligt, särskilt om ni saknat en överdos av exploderande motorfordon.

En härligt fokuserad spelupplevelse
Spektakulära krascher

Presentationen lämnar en del att önska