Recension: Dishonored: Death of the Outsider

De som är väl insatta i Dishonoreds universum känner med stor sannolikhet till både The Outsider och Daud. Den förstnämnde är den mystiske mannen/varelsen som huserar i The Void och som ger våra spelbara hjältar sina magiska krafter som låter dem mörda folk på en rad kreativa sätt. Daud är lönnmördaren som låg bakom mordet på kejsarinnan i det första Dishonored-spelet och som fick Corvo fängslad i hans ställe.

Outsider 2Billie Lurke är däremot en relativt ny bekantskap som dök upp i en ganska central roll i Dishonored 2 tillsammans med sitt fartyg The Dreadful Whale. Nu är Billie tillbaka och hon är ute efter att hitta och rädda sin försvunne mentor, den tidigare nämnde Daud.  Billie har en rad egna förmågor som gör detta betydligt enklare men när Daud är fri och berättar om sin plan att döda The Outsider blir det hela betydligt knepigare.

Genom en handfull uppdrag måste Billie ta sig an denna minst sagt utmanande uppgift och detta leder till en kortare, mer koncentrerad upplevelse än Dishonored 1 och 2 men inte på något sätt sämre. Visst är det lite trist att Billie bara har tre magiska förmågor att välja mellan och att de inte kan uppgraderas som i huvudspelen men på andra sidan av myntet är jag fri att experimentera med de verktyg jag har redan från start.

Outsider 3Det finns heller inget system för långtida påverkan i Death of the Outsider, vilket innebär att  det egentligen inte spelar någon roll om jag genomför mina uppdrag helt oupptäckt eller om jag dräper varenda fiende inom en tio kilometers radie. Även detta gör att jag blir lite mer vågad och istället för att ladda om sekvenser flera gånger försöker jag anpassa mig till den situation som uppstår med hjälp av att improvisera så gott det går. Detta gör att jag kanske är betydligt mer brutal i rollen som Billie än de andra protagonisterna i serien men det hela passar väl in i narrativet som målas upp framför mig.

Death of the Outsider är lika vackert som sin föregångare, både rent grafiskt men framförallt estetiskt. Den soldränkta hamnstaden från Dishonored 2 är tillbaka i en något mindre skala men är fortfarande fylld till bredden av några av de vackrast designade miljöerna i något spel.

Outsider 1Röstskådespelarna är i vanlig ordning fullkomligt enastående med Rosario Dawson i spetsen som Billie men även avdankade Tarantino-gubben Michael Madsen ska ha rejält med cred för sin insats som Daud. Dishonored: Death of the Outsider är ett spännande sidospår i seriens mytologi som överraskar flera gånger på vägen och som i vanlig ordning lockar till flera omspelningar bara för att prova på olika tillvägagångssätt. Det hör helt klart till ett av höstens bästa smygbaserade äventyr.

En komprimerad, koncentrerad dos Dishonored
Intressanta karaktärer och berättelser
Nya typer av sidouppdrag