Recension: Project CARS 2

När det första Project CARS släpptes för ett par år sedan var det en kaxig uppstickare mot genrens giganter som Forza Motorsport och Gran Turismo. Spelet hade delvis finansierats via Kickstarter och fått ett namn på grund av den utlovade realismen och det faktum att spelet testats av riktiga racingförare.

CARS 2Snabbt stod det klart att Project CARS inte bara var en utmanare utan ett fullgott alternativ för fans av realistisk racing och nu är uppföljaren äntligen här. Inte nog med att spelet släpps mitt i den hetsiga spelhösten, det lanseras även strax före de nya inläggen i både Forza Motorsport- och Gran Turismo-serierna. Project CARS 2 har med andra ord en hel del att leva upp till.

När jag rullar ut ur startfållan för mitt första race slås jag av en inledande tanke: Project CARS 2 ser inte särskilt bra ut. Bilmodellerna är läckra och spelet rullar i stabil bilduppdatering men resten? Träd kring banorna ser ut som om de plockats från förra eller nästan förrförra generationens hårdvara och ljussättningen känns stundtals ganska blek och oinspirerad. Jag börjar rentav fundera på om inte föregångaren såg bättre ut än det här? Förhoppningsvis förbättras presentationen rejält när Xbox One X släpps om en dryg månad.

CARS 2 3Så snart jag genomfört ett lopp eller två kommer jag dock på andra tankar. Körkänslan i Project CARS 2 är lika stabil som i det första spelet och känslan av att detta inte är ett racingspel utan en simulator gör sig påmind. Project CARS 2 tar dock inte ”simulator”-titeln fullt lika långt som exempelvis Dirt Rally eller Assetto Corsa. Det är långt ifrån Need for Speed men samtidigt inte lika mycket på blodigt allvar som tidigare nämnda titlar.

Körkänslan är återigen spelets starkaste sida där jag nästan känner hur spelmotorn gör tusentals olika uträkningar i sekund för att spegla däckslitage, viktfördelning, vridmoment och allt däremellan. Samtidigt har jag, om jag vill, möjligheten att dra ned svårighetsgraden rejält för att göra spelet mer lättillgängligt för nykomlingar.

CARS 2 2Det blir dock aldrig busenkelt då Project CARS 2 är utmanande i sin natur och således kräver sin spelare, precis som föregångaren gjorde. Och det är just känslan av att väldigt mycket påminner om föregångaren som gör att jag inte riktigt fastnar för Project CARS 2 på samma sätt. Det är på alla sätt och vis ett extremt kompetent racingspel med gott om material, fordon och discipliner men jag får aldrig samma körglädje som föregångaren gav mig och som jag fått av flera andra racingtitlar i år.

Med det sagt måste jag ändå rekommendera Project CARS 2 om så enbart på grund av hur otroligt kompetent det är. Körkänslan träffar mitt i prick, urvalet bilar är trevligt och om du är ute efter ett spel som fokuserar stenhårt på realistisk banracing är detta ett självklart val. Även om en bit av originalets själ som uppstickare gått förlorad.

Bilfysiken är enastående
Gott om välbekanta banor
Trevligt vädersystem