Recension: Life is Strange: Before the Storm – Episode 1: Awake

När det utannonserades att Life is Strange skulle få en prequel-serie i tre delar där Chloe är den spelbara huvudpersonen var jag förmodligen inte ensam om att vara en smula skeptisk. Life is Strange är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna och utsågs till X1Sveriges Game of the Year 2015.

Life is Strange Before the Storm Episode 1 (3)Att återvända till Arcadia Bay med en yngre Chloe, som dessutom INTE skulle spelas av Ashly Burch, lät inte direkt tilltalande och jag har behållit en rejäl dos tvivel inför releasen av den första episoden. Behöver vi verkligen en prequel där vi får möta den mytomspunna Rachel Amber istället för att endast höra talas om henne?

Svaret är att vi i allra högsta grad behövde det.

Life is Strange: Before the Storm – Episode 1: Awake (säg det snabbt tre gånger) visar sig nämligen inte bara vara ett bra spel, det är ett tillskott som fördjupar och i många fall förbättrar händelserna i originalspelet. Vi får en inblick i Chloes liv kort efter att Max lämnat henne i Arcadia Bay för att flytta till storstaden och gå i skolan. Vilsen och ensam försöker Chloe hitta sig själv och sin identitet och bli den person hon vill vara.

Life is Strange Before the Storm Episode 1Detta gör Chloe genom att supa, röka på och distansera sig från sin mamma och sina vänner. Under en av sina nattliga utflykter till en lokal nattklubb (som i själva verket är en sliten lada) hamnar Chloe i trubbel med några lokala smågangsters och det är då hon stöter på Rachel Amber. Båda två studerar vid Blackwell så det är inte som att de är totala främlingar men de tillhör olika cirklar där Chloe är en utstött och Rachel avgudas av i stort sett allt och alla.

Därefter börjar de två sakta närma sig varandra och bilda en vänskap som alla fans av serien vet har en otroligt stor influens på Chloes liv. Den nya utvecklarstudion Deck Nine förvaltar arvet efter Dontnod på ett strålande sätt och lyckas i vissa avseenden faktiskt överträffa föregångaren. Dialogen känns ofta mer naturlig och samtliga röstskådespelare är lysande.

Då Max inte är närvarande i Before the Storm innebär det att de övernaturliga elementen med tidsresande är frånvarande. Chloes val är med andra ord omöjliga att ta tillbaka och det gäller att stå sitt kast i de många svåra val jag ställs inför, särskilt med tanke på att många av dem lär återvända i framtida episoder.

Life is Strange Before the Storm Episode 1 (2)Jag vågar mig inte på att gissa vart Before the Storm kommer att ta vägen i framtiden. Den första episoden lägger grunden för flera intressanta trådar i berättelsen och jag ser fram emot att se vart de leder. Om du har spelat Life is Strange vet du förmodligen redan vad som väntar vid vägens slut men resan dit har hittills visat sig vara betydligt mer intressant och medryckande än jag någonsin vågat hoppas.

Berättar en nödvändig historia som jag inte visste behövdes
Musiken
Röstskådespelarna