Recension: Injustice 2

När Injustice: Gods Among Us släpptes för ett par år sedan var det första gången på väldigt länge som DC:s superhjältar gjorts rättvisa i fightingspelform. Utvecklarna hos NetherRealm, studion bakom Mortal Kombat, applicerade den seriens upplägg på Batman, Superman och de andra hjältarna. Blodet tonades ned men ersattes av spektakulära specialattacker och avslutningskombos.

Injustice 1Det som var det största dragplåstret med Injustice var dock det fantastiska kampanjläget. Det bjöds på en berättelse där alla hjältar och skurkar fick en plats i rampljuset och utvecklarna lyckades till och med göra något intressant med Superman, världens störste pojkscout i vanliga fall. Berättelsen där Superman lurades att döda Lois Lane och deras ofödda barn och därefter tog makten över hela världen som en galen diktator var uppfriskande och spännande.

Injustice 2 tar vid efter händelserna i det första spelet. Superman är bakom lås och bom och hans anhängare har flytt fältet och gömmer sig. Batman försöker tillsammans med sina följeslagare återställa ordningen i världen. Samtidigt planerar Gorilla Grodd och flera andra skurkar i ”The Society” en kupp som ska ge dem makten över världen. Som om inte det vore nog uppenbarar sig snart ett nytt hot, i form av Brainiac.

Berättelsen i Injustice 2 bygger alltså vidare på det universum som skapades i föregångaren och denna gång slipper vi dimensionshoppande och flertalet versioner av samma karaktärer som möter varandra. Narrativet är lite tydligare men samtidigt inte riktigt lika intressant. Manuset är dock välskrivet och spännande och det är härligt att se Supergirl inte bara ansluta sig till karaktärsgalleriet utan även ta en central roll i handlingen. Hennes personliga resa från Krypton till rollen som hjälte är det mest intressanta och det märks hur karaktären slits mellan sin moraliska kompass och lojaliteten till sin kusin, Kal-El.

Injustice 3Stridssystemet har också fått sig en uppgradering och är fortfarande lättillgängligt men djupt. Det är inte ofta ett fightingspel lyckas vara välkomnande för nybörjare och utmanande för veteraner på samma gång men Injustice 2 gör detta galant. Specialattackerna är tillbaka och är mer spektakulära än någonsin.

Injustice 2 hade varit ett extremt kompetent och väl värt fightingspel om det erbjudit ett simpelt arkadläge kombinerat med flerspelarmöjligheter. Utvecklarna har dock gått inte bara ett, två eller tre steg extra när det gäller att fylla spelet med innehåll. Istället har de tryckt in genrens bästa kampanjläge, ett fantastiskt utmaningsläge, ett level-system baserat på upplåsbar utrustning och mycket mer därtill. Injustice 2 är ett spel som är så välfyllt att andra spel i genren får ställa sig i skamvrån.

Injustice 2Injustice 2 är ett välbalanserat, underhållande, spektakulärt och framförallt vansinnigt roligt fightingspel som dessutom låter flera av DC:s hjältar få fritt spelrum och i samma veva gör Superman till en nyanserad karaktär. Att bara pricka in en av dessa styrkor gör spelet värt din uppmärksamhet. När ett spel prickar in dem alla gör du dig själv en björntjänst om du inte uppmärksammar det.

Kampanjen
Gott om valbara karaktärer
Den nästan löjliga mängden innehåll