Recension: Stardew Valley

Vem har inte drömt någon gång om att släppa vardagslivets stressmoment och istället vända sig till ett lugnare liv på landsbygden? Jag själv som är uppvuxen till stor del på landet (dock inte på en gård) känner ofta en längtan efter lugnet. Detta är något som jag är säker på återfinns hos de flesta människor, oavsett vilken stressad storstad eller lugn småort de lever i.

Stardew 1I Stardew Valley tar jag mig an rollen som en ung kvinna eller man som har tröttnat på att vara ett kugghjul i maskineriet, en simpel drönare som kommer och går till jobbet utan någon som helst passion för arbetet som utförs. Detta fortsätter dag ut och dag in utan något mål i sikte, tills den dag då min karaktär slutligen får nog.

Han minns ett brev som han fått från sin äldre släkting på dennes dödsbädd och som skulle öppnas vid just ett sådant här tillfälle. Det visar sig att min karaktär är den nye ägaren till en gård utanför Pelican Town i Stardew Valley. Vår käre protagonist säger upp sig från jobbet och hoppar på bussen och där börjar ett helt nytt liv.

Stardew Valley har av många kallats den nya generationens Harvest Moon och det stämmer att spelet delar flera beståndsdelar med den legendariska lantbrukarserien. Pixelgrafiken i 16-bitarsstil gör att Stardew Valley påminner om ett ovanligt vackert SNES-spel och många spelmekaniska delar känns igen.

Stardew 2Det gäller att sköta om min egen gård, så och skörda grönsaker, röja undan sly och stenar för att kunna expandera och allt däremellan. Jag har bara en kort väg in till Pelican Town där jag kan köpa varor, redskap och prata med folket som bor där. Jag kan fokusera enbart på att få min gård att växa, eller varför inte bli en mästerfiskare eller en utforskare? Jag kan till och med finna kärleken och gifta mig.

Stardew Valley är ett spel som inte håller mig i handen. Det inleds visserligen med ett par enkla övningsuppgifter men efter ett par dagar i spelet släpps jag fri att göra vad jag vill. Det är en ren njutning att pyssla om min gård för att skapa den precis som jag vill ha den och känna att jag kommer närmare och närmare befolkningen i Pelican Town.

Samtidigt finns det en sida av mystik i Stardew Valley för den som vågar kika in bakom kulisserna. Jag tänker inte gå in på specifika detaljer men denna pittoreska dal döljer fler hemligheter än man kan tro vid första anblick och det är lätt att göra jämförelser med till exempel TV-serien Twin Peaks emellanåt. Mitt råd till nya Stardew Valley-spelare är alltså att inte bara fokusera på lantbruk utan att även ge sig ut på äventyr. Utforska en grotta, gå vilse i en mörk skog eller var bara nyfiken. Spelet bjuder på så otroligt mycket mer än det först verkar.

Stardew 3Stardew Valley är på många sätt den perfekta utvecklingen av Harvest Moon men det är samtidigt så mycket mer och något helt eget. Det är en engagerande lantbruksimulator, det är ett kärleksbrev till fägglad, pixelperfekt grafik och det erbjuder tonvis med möjligheter att skräddarsy upplevelsen efter vad just jag vill göra. Och så har vi musiken. Jag har glömt att nämna det men musiken är fantastisk!

Samtidigt är Stardew Valley så mycket mer än ett spel. Det är en upplevelse som slår ett slag för avkoppling, att följa sina drömmar och om att våga ta steget ut i det okända när du helt enkelt bara behöver byta miljö. Därför är Stardew Valley också ett av generationens hittills bästa spel.

Friheten
Dalens många hemligheter
Karaktärerna, musiken, grafiken…