Recension: Call of Duty: Modern Warfare Remastered

2016 har varit ett bra år för förstapersonsskjutare. Det har till och med varit ett riktigt bra år. Vi har fått ta del av actionrökare som nya DOOM och Titanfall 2 samtidigt som vi har fått återuppleva första världskriget i Battlefield 1. Sedan har vi även fått årets dos av Call of Duty i form av det kompetenta, men aningen bleka Infinite Warfare. Men Activision nöjer sig inte där, de vill ge oss mer CoD.

mw3Därför har de dundrat ut Call of Duty: Modern Warfare Remastered, en nyversion av spelet som gjorde att CoD gick från storsäljare till internationellt superfenomen. Det är idag nio år sedan titeln ursprungligen släpptes och det är lätt att glömma hur otroligt stor inverkan spelet har haft på dagens shooter-klimat.

Berättelsen om Soap MacTavish, Captain Price och de andra som kämpar mot onda terrorister satte standarden för en hel genre genom sin explosiva och varierade kampanj men ännu mer tack vare dess revolutionerande flerspelarläge. Detta var en av de första titlar som introducerade upplåsbara vapen och nivåer och som gav oss möjligheten att skräddarsy våra soldater och även få använda kill streaks när vi skötte oss på slagfältet.

mw2Nej, det är svårt att ignorera genomslaget som Modern Warfare har haft på spelvärlden och faktum är att spelet håller lika bra än idag. Kampanjen är lika välbalanserad och spännande idag som år 2007 och även om fiendernas positioner fortfarande sitter i ryggmärgen är det underbart att få återvända. Uppdrag som ”Crew expendable” och ”All Ghillied Up” väcker varma känslor hos de flesta actionfansen därute.

Spelet har putsats till rejält och det känns faktiskt mer som en renodlad nyversion istället för ett spel där den ursprungliga grafiken bara förbättrats. Allting är snyggare, skarpare och har bättre ljud och ljus än tidigare och det ser stundtals fantastiskt bra ut.

Kampanjen håller fast mig i flera timmar och jag hoppar tillbaka till särskilda uppdrag flera gånger helt enkelt eftersom de är så otroligt väldesignade. Därefter kan jag med enkelhet sänka flera timmar i flerspelarläget som går tillbaka till seriens rötter. Många av de nyheter som introducerats de senaste åren har skalats bort och detta är det ursprungliga flerspelarläget rätt upp och ned. Jag kan inte dubbelhoppa, springa på väggar eller slå glida över marken med mitt exo-skelett. Här är jag en vanlig soldat, mitt i skiten och det är fantastiskt uppfriskande.

mw1Call of Duty: Modern Warfare Remastered är ett skolboksexempel på hur en nyversion bör se ut. Det fångar känslan och magin från originalet men uppdaterar det samtidigt för den nya generationen utan att något går till spillo. Det enda negativa är att spelet endast är tillgängligt via de dyrare utgåvorna av Infinite Warfare, så du måste köpa ett något sämre (men långt ifrån dåligt) spel för att få ett av genrens bästa.

Allt är som jag minns det
All Ghillied Up
Uppfriskande avskalat flerspelarläge