Recension: Hitman: Episode 6 – Hokkaido

Lagom till att vintern sätter klorna i oss på allvar är det dags att avsluta den första säsongen av den nystartade Hitman-serien. Efter resor till bland annat Italien, USA och Thailand har Agent 47 nu styrt kosan till den stigande solens rike, Japan. Efter händelserna i Colorado har världens mest lättidentifierade lönnmördare valt att ta sig en avkopplande semester på ett minst sagt högteknologiskt spa. Där väntar dock inte ansiktsmasker, aromterapi och massage utan ond, bråd död.

hokkaido-3Denna sista episod bygger vidare på de narrativa avslöjanden som kom fram i episod 5 och Agent 47 har anlänt till detta spa för att likvidera de som ligger bakom många av de händelser som skett under säsongen. Ett högteknologiskt spa är precis rätt miljö för en lönnmördare med smak för kreativa avrättningar så Agent 47 känner sig snabbt som hemma. Det faktum att spa:t även extraknäcker som sjukhus för de rika och berömda gör knappast saken sämre.

IO Interactive har verkligen anammat det japanska temat i denna episod och det finns gott om referenser till ninjor, samurajer och andra typiskt japanska kläder och vapen. Katanas finns givetvis att tillgå och den som letar ordentligt kan även hitta referenser till Quentin Tarantinos Kill Bill-svit. Eller en Bruce Lee-referens, beroende på hur man väljer att se på det.

hokkaido-2Kartan känns betydligt mer kompakt jämfört med de stora utomhusmiljöerna i Colorado och de bidrar till en mer tryckande, intensiv känsla som passar äventyret perfekt. Berättelsen som har löpt som en röd tråd genom hela säsongen får även ett tillfredsställande avslut, samtidigt som många delar lämnas relativt öppna. Detta är inte helt förvånande då utvecklarna redan har pratat om att expandera berättelsen i en eller till och med två säsonger till.

Överlag är Hokkaido förmodligen min favoritepisod från hela säsongen. Dels på grund av miljöerna och referenserna men även tack vare de kreativa mordmöjligheterna som finns att hitta. Hela säsongen av Hitman har varit smått briljant när det kommit till att leverera ordentligt omspelningsvärde och så är fallet även i denna del.

hokkaido-1Samtidigt som denna lekfullhet balanseras mästerligt får narrativet ett slut och dörren lämnas öppen för fler äventyr med Agent 47. Om en eventuell andra och tredje säsong blir ens hälften så bra som den första kommer jag att stå först i kön, redo att likvidera jordens avskum på diverse fantasifulla sätt.

De japanska miljöerna
Kaststjärnor!
Variation på liten yta