Recension: Pro Evolution Soccer 2017

Återigen har det blivit dags för den tiden på året då alla nya sporttitlar når marknaden. Konami försöker få ett litet försprång mot EA Sports och släpper Pro Evolution Soccer strax före konkurrenten. Det är svårt att säga något annat än att marknaden för fotbollsspel kontrolleras av EA Sports och FIFA men lyckas PES denna gång knappa in på konkurrenten?

pes17-1Jämfört med tidigare år har man gjort små förändringar för att förbättra spelmotoriken. Tilläggen av ”Real Touch” som gör att du kan ta emot bollen på olika sätt för att på så vis skapa yta och ”Precise pass” som ger dig mer alternativ vid passningar är bra tillägg som gör att spelet flyter bättre. Man har även förbättrat målvakterna så de inte gör lika många konstiga misstag som i föregående utgåvor.

Spelkänslan i PES är det absolut inget fel på. Det känns som att tempot är något lägre än i FIFA men detta skapar även känslan att när man väl lyckas med en bra dribbling eller ett vasst skott blir belöningen större. PES försöker verkligen att efterlikna verklig fotboll så mycket som möjligt och lyckas bra med det i allt från bollkontroll till hur bollen rör sig på torrt respektive blött gräs, kanske lyckas man till och med bättre än FIFA. Men det är även här man omöjligt kan undvika att tänka på en av spelets absolut största svagheter, nämligen licensproblem.

pes17-3Känslan att få spela med ditt eget favoritlag och att kunna möta riktiga motståndarlag som finns i verkligheten är i alla fall för mig en viktig komponent. Att PES är ett väldigt bra fotbollsspel kommer lite i skymundan när lag som Manchester United istället heter Manchester Red och känslan av realism som finns i spelmekaniken är som bortblåst när det kommer till licenser. Som tur är så har man i alla fall rätt spelarnamn nu till skillnad från tidigare år då man undvikit dessa licensproblem genom att stava spelarnamn fel.

Man lyckas tyvärr inte heller vara särskilt innovativa när det kommer till spellägen. De ser ut ungefär som de gjort de senaste åren och även om man har Champions League och Europa League som exklusiva ligor känns det lite synd att innovationen vad gäller spellägen inte varit större.

pes17-2PES 2017 ett riktigt bra fotbollsspel som känns mer än någonsin som riktig fotboll. Spelglädjen kommer att bli stor, särskilt om man är flera personer som skaffar spelet och kan spela mot varandra. Är man känslig mot att lagen inte heter vad de borde eller vill ha er innovation vad gäller spellägen bör man nog vänta tills FIFA når marknaden och jämföra de båda alternativen innan man gör ett köp.

Bra spelmekanik
Känns verklighetstroget

För få licenser