Recension: Forza Horizon 3

Forza Horizon 2 har sedan lanseringen för ganska exakt två år sedan stått sig som det absolut bästa spelet till Xbox One. Playground Games biltur genom södra Europa är en idag ett av tidernas bästa racingspel och en titel som jag ofta återkommer till, dels för den underbara körkänslan och dels för att jag fortfarande har saker kvar att göra.

forzahorizon3_review_01_jungleroad_wmTiden har dock gått vidare och Playground har nu släppt lös den tredje delen i Horizon-serien och denna gång styr vi kosan mot Australien för ännu mer pulserande musik, fler snabba bilar och ännu mer underbar racing på den senaste inkarnationen av Horizon-festivalen.

Vid första anblick kan det se ut som att utvecklarna inte har stoppat in särskilt många nyheter i denna version. Menyerna ser nästan identiska ut med föregångaren, de flesta radiokanalerna är tillbaka och tankegången verkar ha varit ”mer av samma” och ”laga inte det som inte är trasigt”. Det dröjer dock inte mer än några minuter innan jag börjar inse exakt hur många nyheter Playground har lyckats stoppa in i sitt spel.

För det första är jag inte längre en simpel deltagare i Horizon-festivalen. Nej, denna gång är det jag som är chefen över hela arrangemanget, vilket innebär att jag själv får bestämma hur tävlingarna ska se ut, vilka fordon som skall användas i olika tävlingar och när och var jag ska starta nya filialer. Detta öppnar upp helt nya möjligheter för mig som spelare och jag kan ta en tävling som är designad för buggy-bilar och istället köra den med supertrimmade vrålåk, bara för att se hur det går. Jag har även möjligheten att skapa mina egna Bucket List-utmaningar och dela med mig av dessa till andra spelare.

forzahorizon3_review_03_widebodies_wmDet finns givetvis även tonvis av nya bilar och även bilklasser som jag kan vinna, köpa eller hitta runtom i världen. Variationen är bättre än någonsin och lusten att samla bilar blir snabbt manisk på bästa Pokémon-manér. Samtidigt finns det ännu fler sidoutmaningar, hemligheter, olagliga street race och massor av andra saker att ta sig an utöver de vanliga tävlingarna. Precis som i föregångaren har jag väldigt lätt för att fastna i spelets kreativa fotoläge, där jag dels kan skapa riktigt vackra bilder men även samla fotografier på spelets samtliga bilar för ökad inkomst.

En annan nyhet är de nya radiokanalerna som erbjuder allt från klassisk rap till mer alternativ musik. Jag kan numera även välja musik fritt med hjälp av tjänsten Groove. Denna tjänst kräver förvisso en prenumeration men du kan testa den gratis i 14 dagar tillsammans med Horizon 3. Urvalet är faktiskt riktigt trevligt och det är möjligt att jag kommer att fortsätta med tjänsten i framtiden. Den största nyheten på musikfronten är dock att streama din egna musik om den finns sparad på OneDrive. Att bränna runt på vägarna i en Dodge Charger till tonerna av Bruce Springsteens ”Born to Run” är en smått utomkroppslig upplevelse. Jag kan till och med lägga in en spellista med alla mina favoritlåtar från diverse anime-serier, för det totala glädjepillret.

Trots alla nya bilar, radiokanaler och tävlingstyper är det ändå Australien som spelar den solklara huvudrollen i Forza Horizon 3. Kartan är enorm och bjuder på över 400 vägar att upptäcka samtidigt som jag nästan när som helst kan svänga av vägen och istället köra genom naturen. Australiens varierade klimat och miljöer är perfekt återspeglade och komprimerade på kartan och jag får utforska djungler, stränder och öknar.

forzahorizon3_review_04_wethighway_wmDet bör även nämnas att spelet är fantastiskt vackert. Att köra längs med en kustslinga när solen är på väg ned och speglar sig över vattnet är endast slaget av att se hur solen bryter mellan träden när jag kryssar genom trafiken genom en tät skog. Forza Horizon 2 var ljuvligt att beskåda, Horizon 3 är ännu snyggare. Samtidigt tuffar spelet på i stenhårt låsta 30 bildrutor per sekund. Många lär återigen klaga på att spelet inte körs i 60 bildrutor och även om jag gärna skulle sett det också har jag i detta fall inga som helst problem med bilduppdateringen då allting flyter felfritt oavsett vad som händer på skärmen eller hur många bilar jag tampas med i ett race.

Flerspelarläget var en av de stora nyheterna i Horizon 2 även om det var närvarande redan i det första spelet. Det var i och med uppföljaren som det verkligen prickades in på rätt sätt och Playground har fortsatt utvecklingen även här. Förutom alla klassiska lägen som återkommer från föregångaren finns det numera även möjligheten att spela genom hela kampanjen med vänner online, vilket ökar rivaliteten och spelglädjen ytterligare.

Med Forza Horizon 3 har utvecklarna Playground Games tänkt ”mer av allt” och ”laga inte det som inte är trasigt”. Samtidigt har de säkerligen funderat på hur många häftiga nyheter de kan stoppa in i spelet utan att det brister i sömmarna och därefter har de helt enkelt gjort det. Forza Horizon 3 är så sprängfyllt med saker att göra och upptäcka att jag ärligt talat har svårt att se hur jag någonsin ska hinna med allting.

forzahorizon3_review_05_traincrossing_wmNär allt kommer till kritan är Horizon 3 kanske inte ett lika stort steg i seriens utveckling som det var mellan Horizon 1 och 2 men denna tredje del gör alla rätt än en gång och introducerar även nyheter som känns perfekta för serien och som gör att jag undrar hur jag kunnat leva utan dem tidigare.

Forza Horizon 2 får faktiskt ursäkta men jag tror att det snällt måste lämna över sin plats på tronen. Det verkar som att vi har en ny kung på tronen över de bästa spelen till Xbox One.

Större, bättre och snyggare än någonsin
Fantastiskt urval av bilar