Recension: Dead Rising Triple Pack

Zombier verkar vara ett popkulturellt fenomen som aldrig blir omodernt. Från The Walking Dead till klassiska zombie-filmer, spel och annat verkar de odöda vara här för att stanna oavsett vad du tycker om det eller inte. Detta är dock positivt ur den aspekt att vi om ett par månader får ta del av Dead Rising 4.

dr1Innan dess vill Capcom dock påminna oss om hur roliga Dead Rising-spelen kan vara och därför har de nu släppt Dead Rising Triple Pack, som samlar de två första spelen i serien tillsammans med Off the Record, en alternativ version av Dead Rising 2. Dead Rising 3 är dock inte inkluderat i samlingen, vilket är lite synd.

Med det sagt får vi återigen stifta bekantskap med fotojournalisten Frank West och extremsportaren Chuck Greene, som båda finner sig indragna i zombieapokalypsen. Det första spelet skildrar hur Frank West anländer till köpcentrat i staden Willamette, där zombier löper amok. Som en av rättvisans riddare bestämmer sig Frank för att stanna i staden och försöka ta reda på vad som har hänt och vem som har orsakat denna katastrof. Detta gör han främst med hjälp av sin kamera och genom att utföra diverse uppdrag åt den rad karaktärer han rädda och stöter på i köpcentrat.

dr2Det första Dead Rising blev vid lanseringen känt för sin tidspress (Frank har 72 timmar på sig att lösa mysteriet innan han blir räddad och kan fly) och för sin fånigt charmiga humor. Det mesta som inte är fastspikat i det stora köpcentrat kan användas som vapen för att göra processen kort med de odöda som vandrar omkring. Frank kan även använda sin kamera för att dokumentera sina äventyr och plocka extra poäng på det sättet.

Förutom zombierna är det spelets bossar som de flesta minns och dessa karaktärer är lika galna och bisarra nu som då. Den skogstokige clownen med motorsågar är fortfarande en personlig favorit. Uppföljaren bjuder också på sin dos av kreativa bossar men de blir aldrig fullt lika underhållande som i originalet.

Faktum är att det mesta i uppföljaren känns lite sämre. Tidspressen finns kvar men handlar numera om att Chuck Greene måste förse sin sjuka dotter med medicin för att hon inte ska förvandlas till en zombie. Den största spelmekaniska nyheten i uppföljaren kommer dock i form av möjligheten att tillverka egna vapen genom att kombinera föremål. Det var i detta ögonblick som Dead Rising-serien gick från en småfånig upplevelse till helt bananas. Att snickra ihop mina egna raketgevär och liknande överdrivna vapen är vansinnigt underhållande.

dr3Dead Rising 2: Off the Record följer i mångt och mycket narrativet från ursprungliga Dead Rising 2 men huvudrollen har alltså bytts från den ganska tråkige Chuck Greene till Frank West igen. Denna version bjuder även på ett nytt område att utforska och ett par andra nyheter men överlag är det samma spel men med en annan huvudrollsinnehavare.

De tre spelen i sig erbjuder inga större nyheter från när de släpptes ursprungligen. Det finns inget bonusmaterial att tala om eller liknande. Istället är det presentationen som har fått sig ett ansiktslyft då spelen nu rullar i 60 bildrutor per sekund och i högre upplösning. Överlag fungerar detta riktigt bra och spelen ser betydligt bättre ut än när de först släpptes. Vissa stunder faller bilduppdateringen dock rejält fortfarande och även om det inte förstör upplevelsen är det något av en besvikelse att spelen som är så pass gamla inte kan rulla mer stabilt.

dr4Med det sagt är det ändå ett rejält paket som erbjuds och Dead Rising Triple Pack bjuder på många timmars underhållning. Om du redan har kört igenom samtliga titlar finns det kanske inget som direkt gör det till ett ”måste-köp” men samtidigt är det en samling som visar Capcom från deras mest lekfulla sida när det kommer till zombier. Och som uppladdning inför Dead Rising 4 är det en riktigt välkommen samling.

Många timmars spel väntar
Ett löjligt antal zombier att ha ihjäl
Högre upplösning och bättre bilduppdatering