Recension: Marvel: Ultimate Alliance 1 & 2

I snart tio år har Marvel gjort rent hus på biografer världen över med sina filmer. Captain America, Iron Man och Guardians of the Galaxy har blivit hushållsnamn och en otroligt stor del av den moderna populärkulturen. Oavsett vilka smått obskyra karaktärer Marvel gräver fram och stoppar in i sina filmer verkar de inte kunna göra något fel just nu. Marvel är nästintill ostoppbara i filmvärlden.

MUA 2På andra sidan av myntet har det gått nästan tio år sedan det släpptes ett riktigt bra spel baserat på Marvels karaktärer (givetvis med undantag för LEGO Marvel Super Heroes). Åren efter att Iron Man gjorde succé på vita duken fick vi en rad minst sagt undermåliga spel baserade på just Tony Starks alter ego men även äventyr med Captain America och Thor som varierat mellan medelmåttiga till rent horribla.

Därför känns det som en härlig nostalgitripp när Activision nu väljer att återlansera Marvel: Ultimate Alliance 1 och 2, då dessa titlar är de hittills sista riktigt bra Marvel-spelen. Detta tack vare solid spelmekanik, gott om omspelningsvärde och mängder av spännande karaktärer.

MUA 1Just karaktärerna är spelens starkaste sida. I spelvärlden har Marvel nämligen inte licenserat ut sina hjältar och skurkar till olika bolag utan här kan alla samsas. Därför är det en ren fröjd att få se Spider-Man kämpa mot Doctor Doom tillsammans med Fantastic Four, Wolverine och Thor. En hel hög karaktärer har tryckts in i det första spelet och det finns ännu fler att välja mellan i uppföljaren. Alla Marvel-spel som har den goda smaken att inkludera Moon Knight är automatiska vinnare i min bok.

Karaktärerna kan kombineras i olika grupperingar och jag kan till exempel välja att enbart fylla mitt lag med X-Men eller Avengers. Eller varför inte låta hela Fantastic Four göra rent hus? I Ultimate Alliance 2 finns även en rad spektakulära specialattacker att utföra genom att kombinera vissa karaktärer.

Spelupplägget är ganska simpelt. Jag kontrollerar en av fyra hjältar ur ett fågelperspektiv inte helt olikt Diablo-serien och jag ger mig ut på uppdrag för att krossa ondskan och samla på mig erfarenhetspoäng som jag kan använda för att göra mina hjältar starkare. Det hela är relativt lättbegripligt men spelen erbjuder ett dolt djup som gör det lätt att sänka flera timmar i stöten med dessa äventyr.

MUA 3Berättelsen i det första spelet är egentligen inget att skriva hem om utan följer det traditionella upplägget där superskurkar måste stoppas av olika anledningar. I Ultimate Alliance 2 börjar det på samma spår men blir snabbt betydligt mer intressant. Handlingen därefter är nämligen nästan direkt plockad från serien Civil War, där våra favorithjältar plötsligt finner sig själva på olika sidor av en politisk konflikt och måste kämpa inte bara emot fiender utan mot varandra. Till skillnad från filmen Captain America: Civil War är Ultimate Alliance 2 en mer trogen tolkning av Mark Millars originalberättelse även om vissa friheter naturligtvis tas.

Grafiskt sett har spelen putsats till en aning och ser klart bättre ut än när de släpptes. Med det sagt är det inga grafiska mästerverk det rör sig om och det märks ändå tydligt att detta är nyversioner av spel som är 10 respektive 7 år gamla. Spelmekaniken och kontrollen är dock lika solid nu som då och det är riktigt kul att få återvända till dessa pärlor inom action-RPG-genren.

MUA 4Om du redan har upplevt dessa äventyr till förra generationens konsoler har du kanske inte överdrivet mycket att hämta i dessa nyversioner. Om du däremot inte har dykt ned i Ultimate Alliance 1 och 2 är detta ett gyllene tillfälle att rätta till det misstaget. De båda spelen är vansinnigt underhållande och framförallt uppföljaren står sig väl än idag. Tillsammans med tre vänner i soffan är det också nästintill oslagbart inom sin genre.

Största +
Härligt många karaktärer
Solid spelmekanik som håller än
Civil War-handlingen

Största –
Inga större grafiska nyheter
Lite väl högt pris för två så pass gamla spel?

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*