Recension: 7 Days to Die

Mängden överlevnadsspel har ökat i en smått lavinartad takt de senaste åren. Sedan Minecraft tog över världen känns det som att alla utvecklare vill bjuda på en egen titel där det gäller att överleva under svåra förhållanden, samla mat och material för att skapa någon form av trygghet i en värld full av farligheter. Oftast är det zombies eller något liknande som står för hotbilden.

7 Days 3Så även i 7 Days to Die. Här gäller det att överleva så länge som möjligt i en värld där just zombier tagit över och där varje snedsteg kan innebära ond, bråd död. När spelet startar befinner jag mig mitt ute i en skog utan några som helst redskap eller hjälpmedel. Osäker på exakt vad jag ska göra börjar jag röra mig framåt. Snart stöter jag på ett par övergivna bilar som ser ut att ha överlevt apokalypsen någorlunda väl. Detsamma kan dock inte sägas om de förmodade förarna och passagerarna.

Jag plockar snabbt på mig allt jag kan hitta, oavsett vad det är då jag är övertygad om att jag kommer behöva allting längre fram. Jag inser snart att jag gjort samma misstag som när jag spelar olika typer av rollspel. Jag har samlat på mig tonvis med skräp som jag inte har någon nytta av.

Efter ett par timmars spelande börjar jag komma in i rytmen för 7 Days to Die. Jag samlar på mig förnödenheter och krossar zombiekranium på löpande band samtidigt som jag gör mitt bästa för att bygga upp en något så när hållbar bas.

7 Days 2Spelet tar sin tid och är utmanande och oförlåtande. När zombierna börjar anfalla kan det lätt bli hektiskt och spelet gör då verkligen skäl för sitt namn. Systemet för att skapa nya föremål är djupt och relativt nyanserat men känns inte fullt så polerat som det borde göra.

Detsamma kan sägas för resten av spelet också. 7 Days to Die har funnits tillgängligt till PC via Steam Early Access under ett par år nu och faktum är att det fortfarande inte har släppts som en ”färdig” titel. Om du inte vet vad Early Access innebär betyder det att 7 Days to Die är ett spel som fortfarande är under utveckling men som samtidigt finns till försäljning med information om att det rör sig om en ej färdigställd produkt.

Någon sådan information finns inte i konsolversionen men det kanske borde göra det. 7 Days to Die är nämligen så tekniskt primitivt att det egentligen inte borde ha fått lanseras till denna generations konsoler. Grafiken är odetaljerad och lågupplöst, med bleka och smetiga texturer. Karaktärsanimationerna ser hemska ut och bilduppdateringen är stundtals under all kritik.

7 Days 1Det är riktigt synd då spelet har flera riktigt bra idéer. Vädersystemet påverkar inte bara miljöerna utan kan även få min karaktär att bli utmattad av värme eller bli allvarligt nedkyld och det finns dessutom ett välkommet flerspelarläge som erbjuder möjligheten att spela två spelare på delad skärm.

Att ta sig an jordens potentiella undergång tillsammans med en vän gör spelet betydligt mer underhållande men det förändrar inte det faktum att 7 Days to Die för det mesta känns som en halvfärdig produkt som säljs in som ett komplett spel.

Spel på delad skärm
Innovativt system för att skapa föremål
Vädersystemet