Recension: LEGO Star Wars: The Force Awakens

För längesedan, under en konsolgeneration långt långt borta fick en spelstudio som fortfarande var relativt okänd uppdraget att kombinera två av världens största varumärken i spelform. Danska LEGO och Lucasfilm hade sedan tidigare nått framgångar med LEGO Star Wars och detta skulle alltså nu bli spel. Vad som följde är en av de stora framgångssagorna i spelhistorien.

LEGO-spelen har sedan dess nästan blivit en helt egen genre. Det handlar om barnvänliga äventyr som oftast baseras på populära varumärken. Spelen har behållit i princip samma formel sedan start och det gäller att slå sönder alla LEGO-bitar man stöter på, bygga lite föremål och puckla på fiender. Mellan detta dyker det upp diverse enklare pussel.

Force Awakens 3De största nyheterna som spelen har fått genom åren är att vissa spel har erbjudit öppna världar att utforska och att karaktärerna har fått röster. Annars har upplägget varit detsamma.

Därför känns det lite som att cirkeln sluts nu när Traveller’s Tales, eller TT Games, äntligen får återvända till det universum som George Lucas skapade för snart 40 år sedan. LEGO Star Wars: The Force Awakens är ett spel som visar hur långt serien har kommit sedan det första LEGO: Star Wars samtidigt som det står stabilt kvar i seriens klassiska design. Med det sagt gör The Force Awakens sitt bästa för att faktiskt föra LEGO-serien framåt i utvecklingen.

Detta görs främst via två nyheter. Först har vi så kallade Multi Builds, som låter mig använda en hög av LEGO-bitar för att bygga olika föremål. Jag kan själv välja vilket av dessa föremål jag vill bygga och sedan riva föremålet för att bygga det på nytt. Detta öppnar upp för nya sätt att lösa pussel och komma åt dolda hemligheter i spelet och även om det inte är någon direkt revolution är det ett trevligt tillskott i spelformeln.

Force Awakens 2Den andra nyheten är skjutsekvenser där kameraperspektivet ändras och hamnar bakom karaktärerna. Det hela påminner om tredjepersonsskjutare, dock betydligt mer färgglatt och harmlöst. Dessa sekvenser känns dock lite malplacerade emellanåt och är lite för simpla för att bjuda på någon som helst spänning.

Något som däremot är otroligt underhållande är flygsekvenserna. Dessa körs antingen på räls eller på öppna områden där jag får flyga omkring fritt och de påminner inte så lite om de klassiska Rogue Squadron-spelen. Att få ta mig an rollen som Poe Dameron och skjuta ned TIE-fighters är kort och gott fantastiskt.

Av namnet att döma följer spelet alltså händelserna från den senaste Star Wars-filmen. Vi får med andra ord stifta bekantskap med både nya hjältar och gamla bekantskaper. Rey, Finn och BB-8 står naturligtvis i centrum tillsammans med Han Solo och Chewbacca men vi får också ta kontroll över en rad andra karaktärer.

Kylo Ren är väl representerad och många andra karaktärer finns tillgängliga att låsa upp, exempelvis Leia Organa, Amiral Ackbar och C3PO. Tack vare den första nivån får vi även uppleva Slaget vid Endor på nytt och får ta oss genom flera sekvenser från slutet av Return of the Jedi. Därefter flyttas spelfältet till The Force Awakens.

Force Awakens 1Detta är dock inte det enda som erbjuds i berättelsen utan TT Games har även skapat helt nya sekvenser som passar in i universumet. Vi får följa med när Poe Dameron räddar Amiral Ackbar från The First Order, vi får se hur Han och Chewie fångade sina Rathtars och mycket annat. Dessa sekvenser ligger dock inledningsvis låsta och blir tillgängliga genom att samla in guldfärgade LEGO-bitar. Jag hade hellre sett att dessa kapitel var tillgängliga från start precis som resten av spelet.

Annars är det mesta sig likt i LEGO Star Wars: The Force Awakens. Seriens traditionellt fåniga humor är intakt och bjuder på flera riktiga guldkorn och spelet visar en härlig självdistans. TT Games har dessutom fått filmens skådespelare att spela in ny dialog exklusivt för spelet, vilket är en riktigt härlig nyhet. Många repliker har fortfarande lyfts direkt från filmen men de håller betydligt bättre kvalitet än motsvarigheterna i LEGO Jurassic World och LEGO Marvel Avengers. Att få höra Harrison Ford säga ”wookie cookies” är nästan för bra för att vara sant och det faktum att självaste Max von Sydow medverkar med nya repliker är fantastiskt.

LEGO Star Wars: The Force Awakens gör sitt bästa för att ta serien framåt och även om nyheterna inte är revolutionerande på något sätt är spelet så fyllt med kärlek till källmaterialet att det är svårt att motstå dess charm. Att basera ett spel på en enda film visar sig vara aningen svårt då berättelsen från filmen sträcks ut lite väl mycket. Tillskottet av de andra kapitlen väger upp detta men spelet känns ändå för utdraget för sitt eget bästa.

Med det sagt är LEGO Star Wars: The Force Awakens ändå ett av de bästa LEGO-spelen som släppts på senare år. Det är fullt med humor, har rejält omspelningsvärde och fler hemligheter än jag kan räkna. Det är ett spel som passar både gamla fans av Star Wars och yngre familjemedlemmar.

Härlig humor
Luftstriderna
Ny dialog från filmens skådespelare