Recension: Hitman: Episode 3 – Marrakesh

Den tredje episoden av Hitman har anlänt och denna gång är det inte bara exotiska lönnmord som står på schemat, danska IO Interactive verkar också ha bestämt sig för att förklara krig mot oss svenskar genom att ge oss en måltavla som härstammar från just vårt avlånga land. Men mer om detta senare.

HITMAN_Screenshot_Marrakesh_Embassy_26_1464257194.05.2016I denna del i det hittills fantastiska spelet reser Agent 47 till Marrakesh i Marocko. Där har en korrumperad svensk bankman vid namn Claus Strandberg blivit anklagad för en lång rad ekonomiska brott och har således tagit skydd på den svenska ambassaden för att hålla sig undan de tusentals arga människor som mer än gärna vill växla några ord med honom.

Utvecklarnas lekfullhet speglas även i sättet de skickar ständiga gliringar till oss svenskar.

Samtidigt har en ondskefull general planer på att utnyttja det tumult som råder i staden för att genomföra sina egna planer, vilka inte helt oväntat främst står att gynna honom själv. Givetvis är det upp till Agent 47 att stoppa det hela genom att låta både Strandberg och generalen möta sin skapare. Detta görs i vanlig ordning på det sätt som jag själv vill, vissa metoder mer kreativa än andra.

HITMAN_Screenshot_Marrakesh_Markets_26_1464257195.05.2016Jag kan om jag vill givetvis välja den klassiska pianotråden eller bara en kula i pannloben på mina offer. Detta är dock att missa halva poängen med Hitman. Det är betydligt mer underhållande att förklä mig till en massör eller utnyttja en lägligt placerad toalettstol på olika sätt. Än en gång visar IO Interactive prov på enorm fantasirikedom när det kommer till sätten att likvidera mina mål.

Utöver vissa småmissar är Hitmans tredje uppdrag minst lika beroendeframkallande och väldesignat som de två tidigare.

Den som vill kan rusa genom denna episod på drygt 20 minuter men då missar du de trevliga hemligheter som IO har gömt på den stora kartan. Deras lekfullhet speglas även i sättet de skickar ständiga gliringar till oss svenskar. Alltifrån bakgrundssnack till hur Danmark är bättre än Sverige till diverse reklambilder från ”kända svenska varumärken”.

Miljöerna i denna episod är inte riktigt lika slående vackra som den italienska herrgården i Sapienza och det verkar finnas lite problem med AI:n denna gång. Detta upptäckte jag då en viss karaktär skulle tända en cigarett vid spisen där jag orsakat en gasläcka. Efter den oundvikliga explosionen rusade tre poliser in och började utreda det hela. Ingen tittade ens en andra gång på min skallige vaktmästare som hade en rörtång i högsta hugg.

HITMAN_Screenshot_Marrakesh_47_26_1464257194.05.2016Utöver dessa småmissar är Hitmans tredje uppdrag minst lika beroendeframkallande och väldesignat som de två tidigare. Alternativa måltavlor och andra startmöjligheter skiner även denna gång och Agent 47 går verkligen från klarhet till klarhet just nu. IO Interactive är på god väg att skapa en stark kandidat till Årets Spel och jag hoppas verkligen att formkurvan håller i sig framöver.

Största +
Den oslagbara friheten
En ondskefull svensk bankman är ett av målen
Utvecklarnas sinne för humor

Största –
Vissa problem med fiendens AI

Silverlogga

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*