Recension: Homefront: The Revolution

Ibland känns det som att jag var den enda personen i världen som uppskattade Homefront när det släpptes för fem år sedan. Premissen lånade mer än ett par element från 80-talsklassikern Red Dawn och även om spelet såg ut som stryk på konsol var det fortfarande underhållande.

Homefront 1Kampanjen må ha varit över på en handfull timmar men Kaos Studios levererade ett överraskande stabilt flerspelarläge som höll mig sysselsatt i flera timmar efter att sluttexterna rullat. Att spelet skulle få en uppföljare var länge högst tvivelaktigt men nu står vi här med Homefront: The Revolution, en titel som är ett slags hybrid mellan nystart och halvuppföljare.

Grundkonceptet är detsamma som tidigare: Nordkorea har tagit kontroll över ett USA vars infrastruktur i det närmaste har kollapsat. Efter att ha hjälpt till med ekonomiskt bistånd samt ha sålt vapen och andra produkter visar det sig inte helt oväntat att Nordkorea har haft en baktanke med sin generositet.

Tänk Far Cry i en stadsmiljö och du är inte långt från sanningen.

USA är nu ockuperat av den nordkoreanska armén och i Philadelphia finner vi en liten skara frihetskämpar som vägrar vika sig för den övermakt som styr resten av landet. Jag finner mig själv i skorna på en av frihetskämparnas senaste tillskott som snabbt blir en symbol för kriget mot nordkoreanerna, som inte helt tillgivet kallas för ”Norks”. Detta uttryck används så pass ofta att det emellanåt känns rasistiskt och inte helt avlägset från ett annat laddat ord som börjar på bokstaven ”N”.

Den största skillnaden jämfört med föregångaren är att vi denna gång får en öppen spelvärld istället för en linjär kampanj. Efter spelets första timmar kan jag fritt utforska staden och befria områden genom att utföra uppdrag eller andra mindre sysslor som höjer moralen hos de ockuperade jänkarna. Tänk Far Cry i en stadsmiljö och du är inte långt från sanningen.

Homefront 2Philadelphia är en spännande stad att utforska och uppdragen är till stor del varierade och underhållande. Jag upplever att spelets sikte är lite väl fladdrigt emellanåt, vilket ställer till problem när det börjar gå hett till och kulor viner kring mina öron. Med tanke på den öppna spelvärlden är The Revolution av förståeliga skäl betydligt längre än sin föregångare och bjuder på många timmars spelande.

Det finns med andra ord en hel del att gilla med Homefront: The Revolution men det finns också flera problem som dessvärre drar ned helhetsintrycket rejält. Spelets AI är ganska korkad och kan skapa flertalet dråpliga men oftast irriterande situationer där fiender eller allierade verkar ha fått för sig att begå kollektivt självmord då de inte gör mycket för att försöka rädda livhanken.

Det är otroligt synd att spelet ska dras med denna typ av tekniska problem då det erbjuder flera riktigt bra idéer.

Mitt största problem med spelet är dock på den tekniska sidan. Överlag ser spelet inte alls dumt ut, det finns flera riktigt läckra ljuseffekter och det ghetto-liknande Philadelphia ser verkligen krigshärjat ut. Det hade varit en ren fröjd att utforska staden om det inte vore för det faktum att spelet har extremt svårt med att hålla en stabil bilduppdatering.

Utvecklarna har siktat på 30 bildrutor per sekund men spelet verkar ha svåra optimeringsproblem då denna nivå sällan uppnås. När intensiva eldstrider bryter ut blir det nästintill omöjligt att ta sig an fienden eftersom jag har fullt sjå med att kontrollera min karaktär och sikta innan bilduppdateringen börjar halta.

Homefront 3Det är otroligt synd att spelet ska dras med denna typ av tekniska problem då det erbjuder flera riktigt bra idéer. Samarbetsläget är ett riktigt trevligt tillskott och möjligheterna att modifiera mina vapen på hundratals olika sätt när som helst i spelet är ett smått genidrag från utvecklarnas sida. Det känns också fortfarande fräscht att få strida mitt i en amerikansk storstad och känna att världens egentligen största supermakt får gå på knäna mot en större kraft.

Utvecklarna har redan lovat att försöka åtgärda spelets tekniska brister och jag hoppas personligen att det blir snart. I dagsläget är det svårt att ge Homefront: The Revolution en riktig rekommendation men om de tekniska missarna fixas till snart är det en välskapad skjutare som jag mer än gärna återvänder till.

Möjligheterna att modifiera vapen
Den öppna världen
Flerspelarläget