Recension: Hitman: Episode 2 – Sapienza

Efter en strålande första episod där Agent 47 infiltrerade en stor modevisning i Paris har han bestämt sig för att lämna all fart och fläkt i Frankrikes huvudstad. Istället beger han sig till den pittoreska småstaden Sapienza i Italien. Som den arbetsskadade lönnmördare han är dröjer det naturligtvis inte länge innan 47 har ett par nya mål i sikte.

Hitman 2 2Denna gång handlar uppdraget om att likvidera en vetenskapsman och hans chefsforskare som jobbar på ett dödligt virus i sitt hemliga laboratorium. För att höja utmaningen ytterligare ett steg måste Agent 47 dessutom finna detta labb och förstöra viruset. Helt okej sysselsättning under en kort semester.

Precis som föregående uppdrag bjuder Sapienza på ett enormt område att utforska i och kring vetenskapsmannen Carusos herrgård. Detaljrikedomen är en en gång häpnadsväckande och IO Interactive levererar en nivå som skiljer sig från modehuset i Paris på alla sätt man kan tänka sig. Den italienska kuststaden är bländande vacker och fylld av trånga gator med kullersten, stenhus med flagnad röd färg och det osar så mycket stämning att jag nästan känner doften av prosciutto.

Precis som i föregående episod är det stora dragplåstret (förutom de spektakulära miljöerna och den tryckande känslan av spänning) den mängd valmöjligheter som jag erbjuds för att kunna utföra mitt uppdrag på det sätt jag anser mest lämpligt. Efter flertalet genomspelningar har jag fortfarande inte upptäckt alla sätt som jag kan gå tillväga för att på mest effektiva sätt avliva mina måltavlor.

Hitman 2 1Episode 2: Sapienza känns också betydligt mer utmanande än föregående del. Carusos herrgård är inte lika fullpackad med människor som modeshowen i Paris och detta innebär att det inte finns några folkmassor som Agent 47 enkelt kan försvinna i. Majoriteten av de som rör sig i området är Carusos hejdukar och många av dem är beväpnade för att kunna skydda sin chef ordentligt.

Att snabbt byta mellan olika förklädnader är av yttersta vikt och Agent 47:s förmåga att smälta in i omgivningen och dölja sina spår spelar en stor roll. När jag förklär mig till köksassistent eller vakt slås jag av insikten att detta känns som precis rätt väg att gå för att nå mitt mål. Det känns som om utvecklarna har tänkt att detta är den bästa vägen.

När jag sedan spelar om uppdraget och väljer ett annat tillvägagångssätt inser jag att även detta känns på precis samma sätt. Inget sätt är fel utan alla lösningar jag kan komma på är precis lika rätt sålänge jag utför dem ordentligt. På samma sätt kan alla vägar gå fel om jag är slarvig.

När jag har utfört mitt uppdrag kan jag precis som i Paris välja att spela om det med nya förutsättningar. Jag kan få börja på ett nytt ställe och ha nya vapen till mitt förfogande. Det finns också möjlighet att välja nya mål att eliminera eller någon av de spelarskapade utmaningar som har laddats upp.

HItman 2 3Det enda smolk i bägaren som dykt upp är att spelet numera verkar ha problem med onlinefunktionerna, inklusive sparande. Eftersom spelet mäter min statistik och även lagrar mina sparfiler online blir det problematiskt och en smula irriterande när jag kastas tillbaka ut till huvudmenyn mitt i uppdraget. Förhoppningsvis är detta något som åtgärdas väldigt snart, annars kan det ställa till det inför kommande delar.

Trots detta problem är den andra episoden av Hitman faktiskt bättre än den första. Miljöerna är vackrare, valmöjligheterna är fler och upplevelsen känns överlag mer polerad. Om IO Interactive ska fortsätta att ta så stora kliv för varje spel kan slut resultatet bli något enastående.

Valmöjligheterna
Staden Sapienza
Välskrivet manus