Recension: Plants vs Zombies: Garden Warfare 2

När Electronic Arts och Popcap för ett par år sedan visade upp det första Garden Warfare fanns det med stor sannolikhet en och annan skeptisk röst till det hela. Det färgglada Tower Defense-spelet skulle förvandlas till en lagbaserad onlineskjutare, hur skulle det fungera?

Garden Warfare 2 2Med facit i hand kan vi inte bara konstatera att upplägget blev en hit, det lyckades även överraska såväl kritiker som spelare världen över. Garden Warfare är ett praktexempel på att ett multiplayerspel inte behöver innehålla svärande soldater och en färgpalett som enbart består av brunt, grönt och grått.

Spola fram tiden ett par år och Garden Warfare 2 har anlänt. Konceptet från originalspelet finns kvar men det har byggts på och finputsats på ett sätt som få uppföljare kan skryta med. I princip allting har förbättrats. Spelet är större, snyggare och innehåller fler karaktärer och valmöjligheter. Resultatet är ett spel som är nästan löjligt underhållande att spela och som samtidigt erbjuder betydligt större djup än de flesta kunnat ana.

Garden Warfare 2 1Spelet har fått en helt ny hubbvärld där jag kan ströva omkring fritt och bekämpa datorkontrollerade fiender, genomföra uppdrag och mycket annat. Världen är indelad i min bas och fiendens på andra sidan. Området mitt emellan är ett öppet slagfält där det mesta kan hända och det är en perfekt plats för nykomlingar att testa de olika karaktärerna och lära sig spelmekaniken.

De nya karaktärerna som introducerats i denna uppföljare är alla kort sagt klockrena och fyller diverse funktioner som saknades i föregångaren. Mina personliga favoriter är Citron, en snabb citrusfrukt som kan förvandla sig till ett klot, samt Super Brainz, en zombie klädd som en superhjälte. Karaktärsdesignen är genomgående mästerlig och det enda jag har att klaga på är att karaktären Rose med sina magiska krafter är aningen för stark i dagsläget.

De nya kartorna och spellägena är lika väldesignade som karaktärerna och de bjuder på rejäl variation. Det skadar inte heller att spelet kort sagt är sagolikt vackert. Samliga kartor är sprängfyllda av färger, detaljer och effekter som alla gör sitt för att skapa en spelvärld olik någon annan.

Garden Warfare 2 4Hubbvärlden är den starkast lysande stjärnan då den bjuder på mängder av hemligheter och överraskningar samtidigt som den alltså faktiskt är fylld med saker att göra också. Garden Warfare 2 är ett av få onlinefokuserade spel idag som även erbjuder gott om innehåll för den ensamme spelaren.

Enspelaruppdrag som Garden Ops och nytillskottet Graveyard Ops bjuder på rejält med utmaning och är betydligt mer varierat än i föregångaren. Garden Warfare 2 har även haft den goda smaken att återigen inkludera stöd för spel över delad skärm, vilket förhöjer nöjet ordentligt.

Kort sagt har Popcap förbättrat i stort sett allting i och med denna uppföljare. Kriget mellan plantor och zombies har aldrig varit roligare och det märks att utvecklarna har lärt sig en hel del kring hur dagens konsoler ska hanteras. Att de har plockat upp inspiration från Plants vs. Zombies 2 är också tydligt i och med de varierade miljöerna och nya karaktärstyperna.

Garden Warfare 2 3Sällan har en spelserie gjort en så lyckad övergång till en helt ny genre som i fallet Garden Warfare och med uppföljaren har den första delen överträffats på alla sätt och vis. Popcap har bevisat inte bara att deras serie fungerar som flerspelarskjutare utan även att det helt klart finns plats på marknaden för mer lättsamma titlar som inte behöver handla om att stoppa en galen terrorists planer på världsherravälde.

Om du är ute efter ett nytt onlinespel som vågar göra något annorlunda och som dessutom gör det bättre än du någonsin kunnat drömma om behöver du inte leta längre. Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 är väl värt din tid och ett betydligt bättre spel än du kanske först trott. Nu får ni ursäkta mig, jag måste iklä mig rollen som militant majskolv för att besegra en armé av anstormande zombier med vägkoner på huvudet.

Fantastiskt vackert
Fullproppat med innehåll
Charmiga karaktärer