Recension: Rocket League

Ordet “geni” är något som används lite väl enkelt i dagens moderna samhälle. Så fort någon kommer på ett nytt life hack eller liknande blir de ofta kallade för just “geni”. När folk på fullaste allvar kallar Kanye West för ett musikaliskt geni vet du att något har gått snett rejält.

Med det sagt tycker jag inte att utvecklarna hos Psyonix är genier men de kommer bra nära. De har lyckats svara på frågan som många av oss säkerligen har ställt många gånger: “Vad skulle hända om en fotbollsmatch spelades med bilar?”

Svaret är Rocket League.

Rocket League 1Egentligen är svaret Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars, som är föregångaren till Rocket League. Det var här utvecklarna först realiserade sin idé om bilburen fotboll och spelet blev aldrig någon enorm succé men det fick en stor skara extremt dedikerade fans. Som en följd av detta har vi nu fått Rocket League, en uppföljare som till stor del gör samma sak som föregångaren men som har lyckats bli en otrolig framgång på både PC och PS4. Nu har turen äntligen kommit till Xbox One att få ta del av kaoset.

… alla spelare jagar bollen likt ett knattelag i fotboll

Kort sagt är Rocket League alltså fotboll med bilar. Varje match består av två lag med en till fyra spelare på varje lag som ska knuffa in en stor boll i motståndarnas mål. Konceptet är så enkelt det kan bli och precis lika briljant. Med hjälp av boostfunktionen kan bilarna hoppa, spinna och till och med flyga under korta stunder, allt för att få bollen i mål. Matcherna blir snabbt galna och en smula kaotiska men det finns hela tiden en känsla av syfte med allt som händer. En duktig spelare kan använda boostfunktionen till att köra upp längs en vägg för att sedan kasta sig ut i luften och med en lätt touch styra bollen i rätt riktning. Allt som oftast får denna typ av finlir spela andrafiol till upplägget där alla spelare jagar bollen likt ett knattelag i fotboll men det är ändå tryggt att veta att det finns spelare därute som är en motorburen variant av Pelé.

Rocket League 2Det finns ett enspelarläge att ta mig an där jag antingen kan spela träningsmatcher eller ta mig genom en eller flera säsonger av Rocket League. Spelets bultande hjärta finns dock i onlineläget. Det är här möjligheten finns att göra ett namn för sig och att låsa upp nya bilar, utsmyckningar och mycket annat. I skrivande stund jagar jag fortfarande de Gears of War- och Halo-inspirerade fordon som inkluderats i Xbox One-utgåvan.

Rocket League är för mig själva definitionen av spelglädje

Spel över internet fungerar utan några som helst problem och flyter på i 60 bildrutor per sekund. Vad som däremot är lite trist är att Xbox One-spelare inte kan ta sig an PC-spelare, vilket är möjligt i PS4-versionen av Rocket League. Som plåster på såren innehåller denna utgåva det mesta av det nedladdningsbara material som släppts till de andra plattformarna.

Rocket League 3Rocket League är för mig själva definitionen av spelglädje. Det är ett spel som kan underhålla dig i fem minuter innan jobbet eller flera timmar i sträck under en ledig helg. Rocket League är inte bara ett av de bästa sportspel som släppts till Xbox One, det är ett av de bästa spelen till konsolen överhuvudtaget.

En studie i planerat galenskap
Fartfyllt och djupt
Ren och skär spelglädje